تاثير برنامه "پی .ال . يو" در تغيير نگرش دختران پايه اول راهنمايی نسبت به دانش آموزان استثنايی

غياث فخری, عاطفه and شکوهی يکتا, محسن (1999) تاثير برنامه "پی .ال . يو" در تغيير نگرش دختران پايه اول راهنمايی نسبت به دانش آموزان استثنايی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 4 (4). pp. 62-69. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v4n3p62-fa.pdf

Download (3MB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=1733&sid=1...

Abstract

123 دانش­آموز دختر که به طور تصادفی از دو مدر سه راهنمايی انتخاب شده بودند در دو گروه آزمايش و گواه جای داده شدند و به پرسشنامه­های نگرش سنج پاسخ دادند . پرسشنامه دارای سه بخش بود. بخش نخست دارای 20 پرسش بود که نگرش کلی و دو عامل جامعه طلبی و موقعيت تحصيلی را مي­سنجيد . بخش دوم شامل 31 ويژگی (مثبت، منفی و حساس) بود و از آزمودني­های پرسيده شد برای توصيف يک دانش­آموز استثنايی کدام ويژگی را به کار مي­برند. بخش سوم دارای پرسشهايی درباره تجربه­های پيشين آزمودني­ها با دانش­آموزان استثنايی بود. پس از پاسخگويی به پرسشنامه، برنامه آموزشی در هشت جلسه برای گروه آزمايش اجرا شد. سپس هر دو گروه دوباره به پرسشنامه­های نگرش سنجش پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از روش اماری تحليل واريانس چند عاملی با اندازه­گيري­های مکرر تجزيه و تحليل گرديد. نتايج نشان داد که در پس­آزمون دانش­آموزان گروه آزمايش نسبت به گروه گواه ويژگيهای مثبت بيشتری را برای توصيف دانش­آموزان استثنايی به کار برده­اند، ولی در ساير خرده مقياسها تفاوت معني­داری ديده نشد. نتايج کيفی نشان داد که دانش­آموزان در اين دوره با دانش­آموزان استثنايی آشنا شدند و آشنايی بيشتر باعث شد که احساس بهتری نسبت به دانش­آموزان استثنايی داشته باشند و در آينده برای سازگاری با آنها تلاش کنند.

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 07 Feb 2015 09:23
Last Modified: 07 Feb 2015 09:23
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2883

Actions (login required)

View Item View Item