نقش حالتهای خلقی بر شيوه ارزيابی دانش آموزان دختر

خسروی, زهره and درويزه, زهرا and رفعتی, مريم (1998) نقش حالتهای خلقی بر شيوه ارزيابی دانش آموزان دختر. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 4 (1). pp. 35-46. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v4n1p35-fa.pdf

Download (5MB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=1721&sid=1...

Abstract

به منظور بررسی ررابطه بينخلق و خود ارزيابی افراد از توانايی آنها برای مشکل گشايی در دوران نوجوانی، 150 دانش آموز دختر پايه سوم راهنمايی شهر تهران در دو گروه آزمايشی (هر گروه 50 نفر) و يک گروه گواه (50=n) به کمک يک پرسشنامه خلقی و پرسشنامه مشکل‌گشايی هپنر مورد بررسی قرار گرفتند. آزمودنيها که از نظر سن و جنس همتا بودند به تصادف در سه گروه جای داده شدند. به گروه اول يک فيلم شاد، به گروه دوم يک فيلم غمگين و به گروه سوم (گروه گواه) يک فيلم مستند (خنثی) نشان داده شد. بيدرنگ پس از نمايش فيلم از آزمودنيها خواسته شد که نخست پرسشنامه خلقی را تکميل کرده سپس به پرسشنامه خود ارزيابی در مشکل گشايی پاسخ دهند. داده‌های پژوهش به کمک تحليل واريانس، آزمون تعقيبی و آزمون t وابسته مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد که گروه خلقی شاد ارزيابی بالاتری از توانايی مشکل گشايی‌شان نسبت به افراد غمگين و خنثی دارند. ميانگين نمره‌های افراد در گروه خلقی و خنثی تا حدی شبيه به هم است. همچنين گروه خلقی شاد احساس کفايت بيشتر در مشکل گشايی و کنترل بيشتری بر رفتارها و هيجاناتشان نسبت به دو گروه ديگر (غمگين و خنثی) دارند. گفتنی است که نمرات گروه غمگين در اين دو عامل کمتر از گروه خنثی است. اين بررسی نشان داد وضعيت خلقی بر فرايندهای شناختی تأثير می‌گذارد و موجب تسهيل جذب و يادآوری اطلاعات هماهنگ با آن می‌شود.

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 10 Feb 2015 06:28
Last Modified: 10 Feb 2015 06:28
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2920

Actions (login required)

View Item View Item