بررسی اثر آموزش مادران در کاهش اختلالهای رفتاری کودکان

طهماسبيان, کارينه and هوشنگ مهريار, امير and بوالهری, جعفر and بيرشک, بهروز (1998) بررسی اثر آموزش مادران در کاهش اختلالهای رفتاری کودکان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 3 (3). pp. 54-61. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v3n3p54-fa.pdf

Download (3MB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=1700&sid=1...

Abstract

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر آموزش مادران در کاهش اختلالهای رفتاری کودکان انجام شد. در اين پژوهش 27 کودک دارای اختلال رفتاری در گستره سنی 7 تا 11 سال از مدارس ابتدايی دخترانه ارامنه تهران توسط پرسشنامه‌های ارزيابی رفتاری راتر، فرم والدين و فرم معلم انتخاب شده و مادران آنان پس از همتاسازی متغيرهای سن، تحصيلات و وضعيت اقتصادی – اجتماعی به صورت تصادفی در سه گروه آزمايشی (9 نفر)، پلاسبو (8 نفر) و گواه (10 نفر) جای گرفتند. گروه آزمايشی طی 8 جلسه آموزشهايی پيرامون افزايش رفتارهای مطلوب و کاهش رفتارهای نامطلوب در کودکان دريافت نمودند. گروه پلاسبو در پنج جلسه با شرايط مشابه اما بدون محتوای آموزشی شرکت جستند. در فاصله دو ماه از آغاز جلسات، ارزيابی مجدد انجام شد. نتايج نشان داد که نمرات به دست آمده در پس آزمون گروه آزمايشی نسبت به نمرات گروه پلاسبو و گواه کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. در آزمونهای ارزيابی رفتاری فرم والدين اينتفاوت از نظر آماری معنی دار بوده است به بيان ديگر نتايج آماری نشان دهنده تأثير آموزش مادران در کاهش اختلالات رفتاری کودکان بوده است.

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 10 Feb 2015 10:48
Last Modified: 10 Feb 2015 10:48
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/2939

Actions (login required)

View Item View Item