مقايسه جرأت‌آموزی و جرأت‌آموزی توأم با بازسازی شناختی در کاهش اضطراب اجتماعی

آمالی, شهره and مهريار, امير هوشنگ and بوالهری, جعفر (1995) مقايسه جرأت‌آموزی و جرأت‌آموزی توأم با بازسازی شناختی در کاهش اضطراب اجتماعی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 1 (4). pp. 18-29. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v1n4p18-fa.pdf

Download (6MB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=1663&sid=1...

Abstract

ژوهش حاضر به بررسی و مقايسه ميزان کارايی روش جرأت آموزی که مجموعه‌ای از چند روش رفتاری است و نيزجرأت آموزی توأم با بازسازی شناختی به روش بازسازی منظم منطقی پرداخته است. آزمودنيها را 21 دانش آموز (14-12 ساله) مضطرب اجتماعی که دارای ملاکهای تشخيصی اضطراب اجتماعی بودند و براساس ويژگيهای جمعيتی همتاسازی شده بودند تشکيل می‌دادند. پيش از شروع آزمايش، به وسيله آزمونهای مقياس اضطراب مدرسه، مقياس اجتناب و فشار اجتماعی، مقياس ترس از ارزيابی منفی، عبارتهای خودبيانی، ‌مقياس تنهايی،‌ مقياس احساس خودکفايی کودکان، مقياس انتظار مثبت از پيامدها، مقياس جرأت ورزی (درجه ناراحتی، نرخ بروز رفتارها)، مقياس درجه بندی تعامل اجتماعی از ديدگاه معلم و نيز مصاحبه نيمه ساختاری مورد ارزيابی قرار گرفتند. سپس به طور تصادفی به دو گروه درمانی و يک گروه شبه درمان اختصاص داده شدند. بلافاصله پس از درمان و نيز يک ماه پس از آن ارزيابی‌های مرحله دوم و مرحله سوم با استفاده از همان ابزارها انجام گرفت. سرانجام با استفاده از تحليل پراش يک عاملی و آزمون توکی به مقايسه بين گروهها پرداخته شد. نتايج برتری روش جرأت‌آموزی و جرأت‌آموزی توأم با بازسازی شناختی را نسبت به شبه درمان نشان داد. برتری روش جرأت‌آموزی توأم با بازسازی شناختی نسبت به روش جرأت‌آموزی در همه جنبه‌های اضطراب اجتماعی تائيد نشد.

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 21 Feb 2015 10:40
Last Modified: 21 Feb 2015 10:40
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/3045

Actions (login required)

View Item View Item