مقايسه کارايی آموزش کنترل اضطراب، دارو درمانی و ترکيب اين دو روش در درمان مبتلايان به اختلال اضطراب منتشر

توزنده جانی, حسن and عبدالهيان, ابراهيم (1994) مقايسه کارايی آموزش کنترل اضطراب، دارو درمانی و ترکيب اين دو روش در درمان مبتلايان به اختلال اضطراب منتشر. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 1 (1). pp. 47-57. ISSN 1735-4315

[img]
Preview
Text
ijpcp-v1n1p47-fa.pdf

Download (5MB) | Preview
Official URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_id=1643&sid=1...

Abstract

اين پژوهش بر مبنای نظريه‌های رفتاری و زيست شيميايی درمان اختلالهای روانی و به منظور بررسی کارامدی نسبی رفتار درمانی، دارو درمانی وترکيب آنها در درمان اختلال اضطراب منتشر، اجرا شده است. فرضيه‌های پژوهشی آن بود که آموزش کنتر لاضطراب در مقايسه با عدم درمان منجر به کاهش سطح افسردگی و اضطراب بيماران مبتلا به اختلال اضطراب منتشرمی‌شود، دارو درمانی در مقايسه با عدم درمان منجر به کاهش سطح افسردگی و اضطراب می‌شود و ترکيب اين دو روش در مقايسه با هريک از روشها به تنهايی کاهش بيشتری در سطح افسردگی و اضطراب بيماران ايجاد می‌کند. آزمودنيها را بيست بيمار زن ومرد، 18 تا 40 ساله مبتلا به اختلال اضطراب منتشر از مراجعين به مطبهای خصوصی، درمانگاهها وبيمارستانهای شهر مشهد انتخاب و به طور تصادفی در چهار گروه ياد شده گمارده شدند: گروه اول درمان آموزش کنترل اضطراب، گروه دوم دارو درمانی،‌گروه سوم ترکيب اين دو روش و گروه چهارم دارونما را دريافت می‌کردند. نتايج نشانگر آن بود که آموزش کنترل اضطراب و دارودرمانی در کاهش سطح اضطراب بيماران موثر بوده و از شدت آن کاسته‌اند، اما هيچ يک از اين دو روش در کاهش سطح افسردگی آنها موثر واقع نشده‌اند درمان ترکيبی نسبت به هريک از روشهای درمانی به تنهايی در کاهش سطح اضطراب موفقتر بوده، اما در کاهش سطح افسردگی تاثيری نداشته است. همچنين سه روش فوق در افزايش سطح سازگاری اجتماعی بيماران موفق بوده‌اند، ولی تفاوتی با هم نداشته‌اند. بنابراين می‌توان نتيجه گرفت که اين دو روش اثر تجمعی دارند.

Item Type: Article
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 22 Feb 2015 09:32
Last Modified: 22 Feb 2015 09:32
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/3075

Actions (login required)

View Item View Item