تأثير مداخلات روان شناختی بر سلامت روان دانشجويان

قضاوی, زهرا and طالقانی, فريبا and کشانی, فاطمه and کشانی, فروز (2015) تأثير مداخلات روان شناختی بر سلامت روان دانشجويان. نشریه روان پرستاری, 2 (4). pp. 26-35. ISSN 2345-2528

[img]
Preview
Text
ijpn-v2n4p26-fa.pdf

Download (1MB) | Preview
Official URL: http://ijpn.ir/browse.php?a_id=465&sid=1&slc_lang=...

Abstract

مقدمه: توجه به بهداشت روانی به ويژه در دانشجويان، از اولويت های نظام سلامت می باشد. چرا که آن ها آينده سازان کشور می-باشند و در صورت آسيب به سلامت روانی دانشجويان، عملکرد تحصيلی آنان کاهش می يابد. مطالعه حاضر با هدف تعيين تأثير مداخلات روان شناختی بر وضعيت سلامت روان دانشجويان دختر مبتلا به اختلالات رفتاری مقيم خوابگاه‌ انجام شد. روش: پژوهش حاضر، مطالعه از نوع کارآزمايی بالينی بود. 80 نفر (40 مورد مداخله و 40 مورد شاهد) از دانشجويان دختر مقيم در خوابگاه ‌های علوم پزشکی سال 90-89 که بر اساس معيارهای ورود شرايط شرکت در مطالعه را داشتند، وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه 71 سئوالی MMPI) )Minnesota Multiphasic Personality Inventory بود. پژوهشگران با استفاده از اين ابزار داده های مربوط به وضعيت روانی در دو گروه شاهد و مداخله، در دو مرحله قبل و بلا فاصله بعد از مداخلات روان شناختی به صورت گروه درمانی را جمع آوری نمودند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته ها: نتايج اين مطالعه نشان داد ميانگين نمرات معيارهای بدبينی، جنبه‌های دفاعی و دروغ سنج قبل و بعد از اجرای مداخلات در دو گروه مداخله و شاهد تفاوت معنی دار داشته است (05/0>p) ليکن در ساير معيارهای وضيت روان ، تفاوت معنا دار آماری مشاهده نشد. نتيجه گيری: بر اساس يافته های اين پژوهش پيشنهاد می گردد پژوهش هايی با اين عنوان به طور گسترده تر و با استفاده از ابزارهای گوناگون سنجش سلامت روان انجام شود.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: مداخله روان شناختي، سلامت روان، اختلالات رفتاری.،
Subjects: R Medicine > RT Nursing
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatric Nursing (IJPN)
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 11 Mar 2015 11:18
Last Modified: 11 Mar 2015 11:18
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/3216

Actions (login required)

View Item View Item