بررسی تأثير آموزش مهارت حل مسأله بر ميزان افسردگی دانشجويان پرستاری

شمسی خانی, سهيلا and فرمهينی فراهانی, مولود and شمسی خانی, سيمين and سبحانی, مرضيه (2014) بررسی تأثير آموزش مهارت حل مسأله بر ميزان افسردگی دانشجويان پرستاری. نشریه روان پرستاری, 2 (1). pp. 63-71. ISSN 2345-2528

[img]
Preview
Text
ijpn-v2n1p63-fa.pdf

Download (2MB) | Preview
Official URL: http://ijpn.ir/browse.php?a_id=289&sid=1&slc_lang=...

Abstract

مقدمه: افسردگی يکی از شايع ترين اختلالات روانی است که شيوع آن در قشر دانشجويی بيش از 10-46% تخمين زده شده است. به علت وجود تفاوت در مهارت های افراد برای حل مشکلات، ميزان افسردگی آنان می تواند با نقص در مهارت های حل مسأله مرتبط باشد. هدف از اين تحقيق بررسی تأثير مهارت حل مسأله بر ميزان افسردگی دانشجويان می باشد. روش: اين مطالعه از نوع نيمه تجربی است که 57 نفر از دانشجويان پرستاری که دارای خصوصيات نمونه پژوهش بودند، به صورت تصادفی به دو گروه مداخله (30 نفر) و شاهد (27 نفر) تقسيم شدند. برای گروه مداخله، جلسات آموزشی توانايی مهارت حل مسأله در هفت جلسه و دو بار درهفته تشکيل شد، برای گروه شاهد مداخله خاصی اجرا نگرديد، سپس مجددا يک هفته بعد تست افسردگی بک برای هر دو گروه ارزيابی شد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات جمعيت شناختی و تست افسردگی بک بود. داده ها با استفاده از روش های آماری کای اسکوئر و تی مستقل و تی زوجی مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته ها: نتايج نشان داد که ميانگين نمره افسردگی دانشجويان گروه مداخله از 8/14 قبل از مداخله به 7/12 بعد از مداخله کاهش يافت. نتايج اختلاف معناداری را در گروه مداخله نشان داد (05/0>p)؛ بدين معنا که با استفاده از آموزش مهارت حل مسأله افسردگی کاهش می‌يابد. اين در حالی است که در گروه شاهد، قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0P>) نتيجه گيری: با توجه به نتايج اين مطالعه می‌توان گفت مهارت حل مسئله بر کاهش شدت افسردگی دانشجويان تأثير مثبت می گذارد و آموزش اين مهارت می تواند منجر به ارتقاء سطح سلامت روانی آن ها گردد. بر گزاری کارگاه ها و کلاس های آموزشی مهارت حل مساله در دانشگاه ها در جهت ارتقاء سلامت روان و کاهش شدت افسردگی دانشجويان پيشنهاد می‌گردد

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: افسردگی، مهارت حل مسأله، دانشجوی پرستاری،
Subjects: R Medicine > RT Nursing
Divisions: Other Journals > Iranian Journal of Psychiatric Nursing (IJPN)
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 28 Mar 2015 08:10
Last Modified: 28 Mar 2015 08:10
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/3263

Actions (login required)

View Item View Item