بررسی تأثير آموزش همتا محور بر ميزان افسردگی بيماران مبتلا به بيماری مولتيپل اسکلروزيس

دهقانی, علی and محمد خان کرمانشاهی, سيما and معماريان, ربابه and حجتی, حميد and شمسی زاده, مرتضی (2013) بررسی تأثير آموزش همتا محور بر ميزان افسردگی بيماران مبتلا به بيماری مولتيپل اسکلروزيس. نشریه روان پرستاری, 1 (1). pp. 63-71. ISSN 2345-2528

[img]
Preview
Text
ijpn-v1n1p63-fa.pdf

Download (691kB) | Preview
Official URL: http://ijpn.ir/browse.php?a_id=61&sid=1&slc_lang=f...

Abstract

مقدمه: مولتيپل اسکلروزيس يک بيماری مزمن و تحليل برنده سلول‌های عصبی مرکزی است که باعث افسردگی در بيماران می‌گردد و افراد گروه همتا بهتر می‌توانند همتايان خود را به انتخاب رفتارهای بهداشتی مناسب تشويق نمايند. اين مطالعه با هدف تعيين تأثير آموزش همتا محور بر افسردگی بيماران مولتيپل اسکلروزيس در سال 1390 انجام گرديد. روش: در اين مطالعه نيمه تجربی پس از نمونه‌گيری 110 بيمار مبتلا به مولتيپل اسکلروزيس به روش غيرتصادفی در دسترس انتخاب گرديدند، نمونه‌ها به صورت تصادفی در دو گروه شاهد و مداخله تخصيص داده شدند. محيط پژوهش انجمن ام اس ايران بود. پس از آماده کردن گروه همتا، 6 جلسه آموزشی توسط افراد همتا برای گروه مداخله در طی 6 هفته انجام شد. جهت سنجش افسردگی از پرسشنامه بک استفاده گرديد که قبل و بعد از 4 ماه در هر دو گروه تکميل گرديد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.16 و آزمون‌های آماری کای‌دو، تی‌زوجی و تی‌مستقل آناليز گرديدند. يافته‌ها: ميانگين امتياز افسردگی بين دو گروه قبل از مداخله با آزمون آماری تی‌مستقل اختلاف معناداری نشان نداد. ليکن بعد از اجرای مداخله اين تفاوت بين دو گروه در ميانگين امتياز افسردگی معنادار شد (001/0=p). آزمون تی‌زوجی اختلاف معناداری در ميانگين امتياز افسردگی بيماران گروه مداخله بعد از آموزش همتا محور نشان داد (000/0=p)، در حالی که همين آزمون اختلاف معناداری در ميانگين امتياز افسردگی بيماران گروه شاهد نشان نداد. نتيجه‌گيری: آموزش همتا محور باعث کاهش افسردگی بيماران مولتيپل اسکلروزيس گرديد. لذا استفاده از اين رويکرد آموزشی در بيماران مولتيپل اسکلروزيس و بيماران مبتلا به بيماری‌های مزمن توصيه می‌شود.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: مولتیپل اسکلروزیس، همتا محور، افسردگی، برنامه آموزشی،
Subjects: WY Nursing
Divisions: Other Journal > Iranian Journal of Psychiatric Nursing (IJPN)
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 19 Apr 2015 08:38
Last Modified: 13 Nov 2017 06:12
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/3296

Actions (login required)

View Item View Item