هادی زاده, مهرسا and معتمد, نیلوفر and بحتویی, مهرزاد (2008) بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پزشکی بوشهر در مورد کیفیت آموزش درمانگاهی - 1387. Other thesis, دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر.
|
Text
hadizadeh.mehrsa__tmp54f21377.pdf Download (190kB) | Preview |
Abstract
چکیده اهداف: در مورد آموزش پزشکی، آنچه در رویکرد سنتی به عنوان محیط غالب آموزش بالینی شناخته می شود، آموزش بیمارستانی است و در صورتی که آنچه در محیط کاری آینده پزشکان عمومی بطور عمده مطرح می باشد بیماران سرپایی درمانگاهی است که نه تنها از نظر نوع بیماریها بلکه از نظر زمان کوتاه موجود برای ایجاد ارتباط موثر، گرفتن شرح حال و انجام معاینه و مرور تشخیص های افتراقی و همچنین درمان سرپایی و نسخه نویسی با بخش های بستری دارای تفاوت اساسی است. طبق استانداردهای پزشکی عمومی 35% آموزش دانشجویان بالینی پزشکی عمومی باید تخصصهایی بر طب سرپائی داشته باشند. هدف از انجام این مطالعه بررسی کیفیت آموزش درمانگاهی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1387 می باشد. روشها: در یک مطالعه مقطعی، دانشجویان و اعضای هیات علمی بالینی پرسشنامه ای حاوی 22 سوال (اساتید) و 24 سوال (دانشجویان) در مورد متغیرهای زمینه ای و آموزشی و دیدگاه پاسخ دهندگان در مورد شرایط محیط، فعالیت مستقل، نظارت اساتید و آموزش خاص درمانگاهی را تکمیل نمودند. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تایید متخصصین قرار گرفت. اطلاعات، با استفاده از نرم افزار 13 SPSS و با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون های آنالیز واریانس، t استیودنت و کای مربع مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: دیدگاه کلی شرکت کنندگان در مورد کیفیت فعلی آموزش درمانگاهی نسبتاً مثبت بود. 83 نفر دانشجو و 23 نفر از اساتید در مطالعه شرکت نمودند. نامطلوب ترین موارد از نظر کل پاسخ دهندگان کم بودن امکان تجویز دارو و درمان مستقل بیماران، عدم دسترسی به منابع علمی، عدم امکان پی گیری بیماران و عدم آموزشی نسخه نویسی بود. در مقایسه نظرات دانشجویان و اساتید، از نظر امکان مطرح شدن تشخیصهای افتراقی، علاقه و صبر استادان در پاسخگویی به سوالات و مشخص بودن اهداف آموزش درمانگاهی تفاوت معنی داری بین اساتید و دانشحویان وجود داشت. دیدگاه فراگیران در مورد وضعیت آموزش درمانگاهی، به جز در بخش زنان که امکان ویزیت مستقل توسط فراگیران بطور معنی داری بیشتر بوده است، بین بخشهای چند ماهه تفاوت معناداری نداشت. نتیجه گیری: علیرغم نگرش نسبتاً مثبت به وضعیت فعلی آموزش درمانگاهی بایستی در تمامی پنج حیطه شامل بهبود امکانات و فضای فیزیکی درمانگاه، مدت زمان حضور دانشجویان در درمانگاه، توجه بیشتر اساتید به امر آموزش، بیان تشخیص های افتراقی بیماریها و آموزش نسخه نویسی اقدام بیشتری صورت پذیرد. واژه های کلیدی: آموزش درمانگاهی، اساتید، دانشجویان پزشکی، کیفیت، عضو هیئت علمی.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Faculty of Medicin |
Depositing User: | آنیتا اسلامی |
Date Deposited: | 16 Aug 2014 19:13 |
Last Modified: | 17 Aug 2014 05:16 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/346 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |