فروتن, سيدكمال and فاطمي, محمدجواد and غياثي حافظي, سينا (2008) نتایج درمان 24 مورد کارپال تانل با تکنیک کلاسیک تغییر یافته. نشریه جراحی ایران, 16 (2). pp. 50-56. ISSN 1735-4099
|
Text
7 Kanale Carpal-Dr.Forotan.pdf Download (362kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: بسیاری از بیمـاران سندرم کارپال تانل [Carpal Tunnel Syndrome (CTS)] در زمان مراجعه از نظر درگیری عصب مدیان درمرحله پیشرفتهای قرار دارند. گـروهی از آنان از وجـود علائم در مسیر عصب اولنار شکایت دارند، ضمنا" تعدادی از بیماران از تداوم علائم بعد از آزاد کردن کانال کارپال شاکی هستند، هـدف از این مقاله، ارائه تکنیک جدید جراحی و نتایج آن در بیماران مبتلا به سندرم کارپال تانل میباشد. مواد و روشها: در این مطالعه 24 بیمار و 36 دست مبتلا به سندرم کارپال تانل تحت عمل جراحی با تکنیک جدید قرار گرفتند و نتایج آن به صورت پرسشنامه قبل و 6 ماه بعد از عمل مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: درگیـری عصب مـدیان در 50% بیمـاران دو طرفـه، در 33% بیمـاران در دست راست و در 17% بیمـاران در دست چپ بـود. در 5/62% بیمـاران، درگیـری عصب مـدیان شدید بود. بهبـودی واضحـی در عملکـرد دست طبـق ارزیابی پرسشنامه میشیگان وجود داشـت، فقـط در یک بیمار تندرنس اسکار وجود داشت، در اکثریت افراد علائم قبل از عمل بعد از گذشت 6 ماه از بین رفته بود (P<0.05). نتیجهگیـری: اکثـر افـراد مبتـلا به CTS که تحـت عمل جـراحی قـرار میگیـرند درگیـری شـدید عصـب مـدیان دارند، استفـاده از برش روش کلاسیـک تغییـر یافته امـکان نرولیـز عصب را تا قسمـتهای پروگـزیمالتر فـراهـم میکنـد. ترمیم سقف کانال کارپال با Z پلاستـی یا فلپ از فلکسور رتیناکـولوم، باعـثGliding بهتـر عصب مـدیان شـده و از استمـرار علائم بیمـاران و نیـاز به جـراحی مجـدد میکاهـد. انجـام جـراحی به روش کلاسیک تغییر یافتـه، روشی ایمـن و مـؤثر در درمـان بیمـاران مبتـلا به CTS میباشد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | سندرم کارپال تانل، تکنیک جراحی، عصب مدین |
Subjects: | R Medicine > RD Surgery |
Divisions: | Other Journal > Iranian Journal of Surgery |
Depositing User: | سمیه باغبانی |
Date Deposited: | 22 Jul 2015 10:01 |
Last Modified: | 22 Jul 2015 10:01 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/3773 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |