طراحی و ارزشيابی "فرم ثبت آموزش ‌بيمار" برای ثبت ساختارمند فرآيند آموزش ‌بيمار

خراسانی, پروانه and رسولی, مريم‌ and زاغری تفرشی, منصوره and پرويزی, سرور and نصراصفهانی, محمود (2014) طراحی و ارزشيابی "فرم ثبت آموزش ‌بيمار" برای ثبت ساختارمند فرآيند آموزش ‌بيمار. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت, 3 (4). pp. 1-16. ISSN 2251-9947

[img]
Preview
Text
jhpm.ir-v3n4p1-fa.pdf

Download (5MB) | Preview
Official URL: http://jhpm.ir/browse.php?a_id=353&sid=1&slc_lang=...

Abstract

مقدمه: ثبت آموزش ‌بيمار، ابزاری مهم جهت تعيين صحت مداخلات آموزشی، حمايت و حفظ حقوق قانونی گيرندگان و ارائه‌دهندگان خدمات است. هدف اين پژوهش طراحی و ارزشيابی "فرم ثبت آموزش ‌بيمار" برای ثبت ساختارمند فرآيند آموزش ‌بيمار بود. مواد و روش‌ها: مطالعه‌ی روش‌شناسی حاضر ‌در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان طی سال‌های 1390 تا 1392 انجام شده است. مشارکت‌کنندگان شامل 256 کارشناس و متخصص بالينی بودند که از طريق نمونه‌گيری هدفمند در سه گروه مرکزی، راهبردی و فرآيندی/بازخوردی همکاری نمودند. دو مرحله طراحی و ارزشيابی فرم ثبت آموزش بيمار با 24 دوره نظرخواهی اوليه قبل از اجرا و جمع-آوری 49 يادداشت‌ در عرصه، 11مصاحبه و 52 گزارش و 6 دوره نظرخواهی مجدد طی 9 ماه اجرای آزمايشی فرم اوليه انجام شد. ارزشيابی با تحليل محتوای کيفی قراردادی بازدارنده‌ها و مزايای ثبت و اجرای آموزش بيمار تا اشباع داده‌ها و تصويب فرم بازنگری‌شده ادامه يافت. يافته‌ها: فرم اوليه‌ی ثبت آموزش بيمار به صورت ساختارمند با يک سربرگ مشخصات بيمار به همراه 4 جدول ثبت آموزش‌‌های بدو ‌ورود تا موقع ترخيص در 9 ستون با زيرنويس‌ ثبت اختصارات کامل فرآيند آموزش بيمار طراحی شد. فرم بازنگری‌شده پس از اجرای آزمايشی شامل اختصارات کم‌تر به همراه چهارجدول ارزيابی اوليه، آموزش موقع پذيرش و آموزش‌های‌ حين‌بستری و مراقبت در منزل توسط دو گروه کارشناسان بالينی و پزشکان بود. طراحی و توصيه‌های دارو، به کارت ترخيص منتقل شد. بازدارنده‌های ثبت و آموزش بيمار شامل پيچيدگی و عدم آشنايی کارشناسان با فرم اوليه و همچنين کمبود وقت، کمبود نيرو، کمبود مهارت و محتوای کمک ‌آموزشی و مزايای مربوطه برای سازمان، بيماران و کارشناسان بالينی در دو طبقه با 6 کد اصلی و 43 کد فرعی تبيين گرديد. نتيجه‌گيری: طراحی "فرم‌ ثبت آموزش بيمار"، منجر به تسهيل ثبت و اجرای کامل فرآيند آموزش بيمار شد. فرم طراحی شده می تواند برای ثبت آموزش بيمار در ديگر مراکز درمانی مفيد واقع شود.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: آموزش بيمار، ثبت و مستندسازي، فرم‌های ثبت‌، ارزشیابی، نوآوری سازمانی.،
Subjects: WY Nursing
Divisions: Other Journal > Journal of Health Promotion Management (JHPM)
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 29 Aug 2015 08:21
Last Modified: 12 Nov 2017 09:01
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/3899

Actions (login required)

View Item View Item