شيوه زندگی ارتقاء دهنده سلامت در دانشجويان پرستاری: مرور نظام مند

حسينی, ميمنت and اشک تراب, طاهره and تقديسی, محمدحسين (2013) شيوه زندگی ارتقاء دهنده سلامت در دانشجويان پرستاری: مرور نظام مند. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت, 2 (1). pp. 66-79. ISSN 2251-9947

[img]
Preview
Text
jhpm.ir-v2n1p66-fa.PDF

Download (773kB) | Preview
Official URL: http://jhpm.ir/browse.php?a_id=109&sid=1&slc_lang=...

Abstract

مقدمه: دانشجويان پرستاری بعنوان ارتقاء دهندگان سلامتی و ارائه دهندگان مراقبت حرفه ای، نقش کليدی در ارتقاء سلامت دارند و سبک زندگی آنها در ارائه بهتر خدمات به بيماران و مددجويان حائز اهميت است. لذا تعيين شيوه زندگي ارتقاء دهنده سلامت در دانشجويان پرستاری حائز اهميت است. مواد و روش ها: روش شناسی شامل مرور نظام مند 14 مطالعه از سراسر جهان است که معيارهای از قبل تعيين شده را برآورده می کردند. مطالعات منتشر شده در طی سال های 2012-1998 ميلادی در بانک های اطلاعاتی Medline،Elsevier ،Nursing consult، Proquest ، Google و SID با استفاده از کامپيوتر، جمع آوری، بررسی و مورد مقايسه قرار گرفتند. کليه مطالعات در دسترس بر اساس رفتارهای مطرح شده در الگوی پندر انتخاب، کد گذاری و تحليل شد. بمنظور تعيين کيفيت پژوهش های مورد استفاده از مقياس Jaddadو همکاران استفاده گرديد. شيوه زندگی ارتقاء دهنده سلامتی و 6 متغير شيوه زندگی سالم شامل روابط بين فردی، مسئوليت سلامتی، رشد معنوی، اداره تنش، تغذيه و فعاليت فيزيکی مورد بررسی قرار گرفت. يافته ها: مطالعه مرور نظام مند حاضر نشان داد که شيوه زندگي ارتقاء دهنده سلامتی در دانشجويان پرستاری کاملا مطلوب نبود و بعد فعاليت فيزيکی در پايين ترين سطح در بين ابعاد رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی قرار داشت. نتيجه گيری: اين مقاله شواهدی را برای راهنمايی پژوهش های بعدی فراهم می نمايد که بر مبنای متغيرهای فوق بايستی بر برنامه های ارتقاء دهنده سلامتی تاکيد داشته باشند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: مرور نظام مند، شيوه زندگي، ارتقاء سلامت، دانشجوي پرستاري،
Subjects: R Medicine > RT Nursing
Divisions: Other Journals > Journal of Health Promotion Management (JHPM)
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 12 Sep 2015 09:55
Last Modified: 12 Sep 2015 09:55
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/3962

Actions (login required)

View Item View Item