بررسي مهارتهای بالینی و تشخیص کلینیکی به روش OSSEخو رابطه آن با نمره پره انترنی و معدل کل در دانش آموختگان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر ،1387

عباسی, فاطمه and بحتویی, مهرزاد and معتمد, نیلوفر (2008) بررسي مهارتهای بالینی و تشخیص کلینیکی به روش OSSEخو رابطه آن با نمره پره انترنی و معدل کل در دانش آموختگان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر ،1387. Other thesis, دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر.

[img]
Preview
Text
abbasi.fatemeh1__tmp545a4ab8.pdf

Download (151kB) | Preview
Official URL: http://dlib.bpums.ac.ir/faces/home.jspx

Abstract

چکیده سابقه وهدف:طی سالهای اخیر جستجو در مورد روشهای جدید سنجش،خصوصا در ناحیه بالینی که روشهای سنتی دارای کمبودهای شناخته شده ای هستند،بسیار انجام گرفته است.یکی از روشهای سنجش مهارتها امتحان بالینی عینی ساختار مند می باشد. با توجه به اینکه اهداف آموزشی دوره پزشکی عمومی در سه حیطه دانش ،نگرش و مهارت می باشد،لذا سنجش تبحر حرفه ای در گرو ارزیابی توانمندی در هر سه حیطه می باشد و از این نظرروش OSCE مناسبی می باشد. مواد و روشها:در یک مطالعه مقطعی بر آن آمدیم که به بررسی مهارتهای بالینی فارغ التحصیلان پزشکی عمومی در سال 1387 بپردازیم. آزمون آسکی جهت دانشجویان در شرف فارغ التحصیلی بوشهر اجرا شد.و نتایج آزمون با نمرات آزمونهای جامع علوم پایه ،پیش کارورزی و معدل مقایسه گردید.آزمون شامل 13 ایستگاه بود و جهت یکسان سازی نمرات تمام ایستگاهها از 10 محاسبه گردید. پس از پایان آزمون نظر سنجی انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری و آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون انجام گرفت. SPSS V:13 یافته ها:از 24 نفر دانشجو فارغ التخصیل پزشکی عمومی 1387 ،13 نفر در آزمون شرکت داشتند.مقایسه شاخص های مورد مطالعه نشان داد که رابطه بین معدل کل با آزمون جامع علوم پایه (01/0p= وضریب همبستگی پیرسون =82/0)و آزمون جامع پیش کارورزی(02/p=. و ضریب همبستگی پیرسون=63/0) معنا دار بود.بین نمره آزمون آسکی و آزمون جامع پیش کارورزی(052/0) و آزمون جامع علوم پایه با نمره آزمون آسکی (25/0)رابطه معنادار وجود نداشت. در نظر سنجی انجام شده،72%موافق برگزاری امتحانات پایان بخش به صورت آسکی و 86% موافق اجرای آزمون با فاصله نزدیکی از آزمون پیش کارورزی و72%موافق اجرای آن در پایان دوران تحصیل بودند. استنتاج:با توجه به عدم همبستگی بین نمره آزمون آسکی با آزمون جامع علوم پایه و پیش کارورزی به نظر می رسد این آزمونهای تئوری قادر به سنجش مهارتهای بالینی افراد نمی باشند.بعلاوه اکثریت دانشجویان از حد متوسطی از مهارت برخوردار بودند.و با توجه به پایین بودن نمره میانگین برخی ایستگاهها ،نیاز به توجه و تاکید بیشتر در بخشهای مربوطه احساس می شود. باتوجه به نظر سنجی به نظر می رسد برگزاری آزمون آسکی در سنجش مهارتهای بالینی دانشجویان نسبت به روش سنتی ارجح می باشد. واژه های کلیدی:دانشجویان بالینی،آزمون بالینی ساختارمند عینی،مهارتهای بالینی،بوشهر

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Faculty of Medicin
Depositing User: آنیتا اسلامی
Date Deposited: 17 Aug 2014 07:03
Last Modified: 17 Aug 2014 07:03
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/403

Actions (login required)

View Item View Item