تعيين نياز‌های آموزشی اعضای هيأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تکنيک دلفی

طولابی, طاهره and شيخيان, علی and گله دار, نسرین and عنبری, خاطره and محمدی, عيسی and مجیدی مهر, مجید (2015) تعيين نياز‌های آموزشی اعضای هيأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تکنيک دلفی. نشریه آموزش پرستاری, 4 (2). pp. 28-37. ISSN 2222-4428

[img]
Preview
Text
J Nurs Edu-v4n2p28-fa.pdf

Download (244kB) | Preview
Official URL: http://jne.ir/browse.php?a_id=483&sid=1&slc_lang=f...

Abstract

تدارک و طراحی برنامه های آموزش مداوم، مطابق با نيازهای آموزشی گروه های هدف، از اولويتهای مهم اجرای برنامه ها بوده که همواره از طرف جامعه پزشکی مورد تأکيد قرار گرفته است. مطالعات انجام شده در زمينه شناسايی نيازهای آموزشی درکشور اندک است. هدف مطالعه حاضر، تعيين و اولويت بندی نيازهای آموزشی اعضای هيأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بود. روش: اين مطالعه پيمايشی به روش نياز سنجی دلفی طی سه مرحله در سال 1390 انجام شد. نيازهای آموزشی توسط 40 نفراز اعضای هيأت علمی صاحب نظر از متخصصين بالينی، پرستاری و مامايی، علوم پايه، بهداشت و پيراپزشکی (هر گروه10نفر) تعيين و اولويت بندی گرديدند، روش نمونه گيری مبتنی بر هدف بود. سه پرسشنامه برای جمع آوری و امتياز بندی داده ها استفاده شد. يافته ها: پنج اولويتهای اول نيازهای آموزشی اعضای هيأت علمی بالينی شامل؛ جستجوی منابع، کتابخانه ديجيتالی، فن مقاله نويسی به زبان فارسی و انگليسی، روش تحقيق پيشرفته و روش تدريس مقدماتی وپيشرفته بود. همچنين نيازهای آموزشی اعضای هيأت علمی پرستاری ومامايي؛ مکالمه زبان انگليسی، ارسال مقالات به مجلات خارجی، کتابخانه ديجيتالی، روشهای آموزش بالينی و روشهای نوين تدريس؛ تعيين شدند. نيازهای آموزشی اعضای هيأت علمی علوم پايه روش تدريس مقدماتی وپيشرفته، مقاله نويسی به زبان انگليسی، مهارتهای تدريس، روش تهيه کتابهای الکترونيک و سخنرانی به زبان انگليسی و نيازهای آموزشی اعضای هيأت علمی بهداشت و پيراپزشکی جستجوی پيشرفته در منابع الکترونيکی و موتورهای جستجوگر، روش تدريس پيشرفته، کتابخانه ديجيتالی، کلاسهای مکالمه زبان انگليسی و دوره های آموزشی کار با دستگاههای پيشرفته آناليز بود . نتيجه گيری: بعضی از نيازهای آموزشی در گروه ها مشترک بود، اما برحسب تجربه، رشته تخصصی و نقشهای بالينی، آموزشی و مديريتی تا حدودی تفاوت داشتند. تعيين و اولويت بندی نيازهای آموزشی اعضای هيأت علمی دانشکده های مختلف می تواند گام مهمی در طراحی برنامه های آموزشی متناسب با نيازهای حرفه ای اساتيد باشد و کيفيت آموزش را ارتقاء دهد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: نيازسنجی آموزشي، اعضاي هيأت علمي، تکنیک دلفی
Subjects: R Medicine > RT Nursing
Divisions: Other Journals > Journal of Nursing Education (JNE)
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 21 Oct 2015 05:16
Last Modified: 21 Oct 2015 05:16
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4098

Actions (login required)

View Item View Item