تجارب مربيان و دانشجويان از اجرای برنامه درسی کارشناسی ارشد ويژه پرستاری: يک مطالعه کيفی

عاقبتی, ناهید and محمدی, عيسی and احمدی, فضل اله (2015) تجارب مربيان و دانشجويان از اجرای برنامه درسی کارشناسی ارشد ويژه پرستاری: يک مطالعه کيفی. نشریه آموزش پرستاری, 4 (2). pp. 48-60. ISSN 2222-4428

[img]
Preview
Text
J Nurs Edu-v4n2p48-fa.pdf

Download (259kB) | Preview
Official URL: http://jne.ir/browse.php?a_id=485&sid=1&slc_lang=f...

Abstract

حرکت سيستم خدمات بهداشتی درمانی به سمت تخصص گرايی، لزوم تربيت پرستاران متخصص بالينی را در مقطع کارشناسی ارشد مطرح نمود. رشته کارشناسی ارشد ويژه پرستاری به عنوان يک رشته نوپا جهت تربيت پرستاران متخصص بالينی در اين راستا طراحی و اجرا شده است که در عين حال چالش‌هايی را برای دانشجويان و مربيان بدنبال داشته است. هدف از مطالعه حاضر تبيين تجارب مربيان و دانشجويان از اجرای برنامه درسی کارشناسی ارشد ويژه پرستاری در مشهد می باشد. روش: مطالعه کيفی حاضر به روش تحليل محتوی مرسوم در سال 1392 انجام شده است. مشارکت کنندگان شامل 12 نفر (7 مربی و 5 دانشجوی سال آخر و فارغ التحصيل کارشناسی ارشد ويژه پرستاری) بوده که به روش نمونه گيری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. محيط پژوهش دانشکده پرستاری و مامايی شهر مشهد می باشد. روش جمع آوری داده ها مصاحبه نيمه ساختار به مدت 60-30 دقيقه و نمونه گيری تا اشباع داده ها ادامه يافت. مصاحبه ها به زبان فارسی انجام شده و بلافاصله نسخه نويسی و به کمک نرم افزار وان نوت تحليل شد. متن مصاحبه ها چندين بار بازخوانی شد. ابتدا کدهای باز استخراج گرديد و بعد از چند بار مرور بر اساس تشابه معنايی در زيرطبقات دسته بندی شد و در نهايت زيرطبقات مشابه به لحاظ معنايی در طبقات اصلی قرار گرفت. يافته ها: نتايج حاصل از تبيين تجارب دانشجويان و مربيان از اجرای برنامه درسی کارشناسی ارشد ويژه پرستاری منجر به ظهور 4 طبقه اصلی شامل حد و مرزهای رشته: گردابی از ابهام و سردرگمی، تلاش در جهت القای هويت حرفه ای به دانشجو، محدوديت در منابع انسانی کارآزموده و ناهمگنی دانشجويان شد. نتيجه گيری: نتايج حاصل از مطالعه کيفی حاضر، نشاندهنده برخی چالشها در نحوه اجرا و نيز محتوای برنامه درسی کارشناسی ارشد ويژه پرستاری و کمبود در منابع انسانی بود که انجام مطالعات ديگر و لزوم بازنگری در برنامه درسی کارشناسی ارشد ويژه را جهت تغيير سياستگذاری های مربوط به اين رشته نو پا در پرستاری مطرح می کند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: برنامه درسی، کارشناسي ارشد ويژه پرستاری، تحليل محتوي مرسوم، تجارب دانشجویان و مربیان
Subjects: R Medicine > RT Nursing
Divisions: Other Journals > Journal of Nursing Education (JNE)
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 21 Oct 2015 05:16
Last Modified: 21 Oct 2015 05:16
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4100

Actions (login required)

View Item View Item