بررسی ارتباط ميزان توانمندی با دانش مرتبط به بيماری و شاخص‌های کنترل متابوليک در بيماران ديابتی نوع 2

ابراهيمی, حسين and صادقی, مهدی and اشرفی, رسول (2015) بررسی ارتباط ميزان توانمندی با دانش مرتبط به بيماری و شاخص‌های کنترل متابوليک در بيماران ديابتی نوع 2. نشریه آموزش پرستاری, 4 (1). pp. 23-30. ISSN 2222-4428

[img]
Preview
Text
J Nurs Edu-v4n1p23-fa.pdf

Download (684kB) | Preview
Official URL: http://jne.ir/browse.php?a_id=441&sid=1&slc_lang=f...

Abstract

مقدمه: با توجه به شرايط مزمن بيماری ديابت و تأثير گسترده آن بر جنبه‌های مختلف زندگی، تغيير رويکرد سنتی به توانمندسازی در آموزش و مراقبت بيماران ديابتی می‌تواند با ايجاد بستر مناسب زمينه‌ساز بهبود خودمراقبتی و وضعيت بالينی در بيماران ديابتی باشد. اين مطالعه با هدف تعيين ميزان توانمندی با دانش مرتبط با بيماری و شاخص‌های کنترل متابوليک در بيماران ديابتی نوع 2 صورت پذيرفت. روش: اين مطالعه توصيفی- مقطعی برروی 156 بيمار مبتلا به ديابت نوع دو انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه سنجش دانش، پرسشنامه سنجش توانمندی (DES-28) و چک ليست ثبت آزمايشات (هموگلوبين A1C، قندخون ناشتا و غيرناشتا، کلسترول، تری‌گليسريد و ليپوپروتئين با چگالی بالا و چگالی پايين) بود. جهت تجزيه و تحليل داده‌ها از آمار توصيفی و آزمون‌های آماری ضريب همبستگی پيرسون و کای مجذور استفاده شد. يافته‌ها: ميانگين سن بيماران مورد مطالعه 18/6±11/48 و اکثر آن‌ها زن 8/62% بودند. بين ميانگين نمره توانمندی و نمره دانش بيماران ارتباط معنادار مثبت وجود داشت (01/0=p). همچنين ارتباط آماری معنادار بين شاخص‌های هموگلوبين A1C، قندخون ناشتا و غيرناشتا، کلسترول، تری‌گليسريد و HDL با توانمندی وجود داشت ولی با LDL ارتباط معنادار نبود و بيماران با توانمندی بالاتر از مقادير مطلوب‌تر اين شاخص‌ها برخوردار بودند. نتيجه‌گيری: با توجه به يافته‌های پژوهش مبنی بر همراهی ارتقاء سطح دانش با افزايش توانمندی و بهبود شاخص‌های بالينی در بيماران ديابتی، به نظر می‌رسد از طريق آموزش‌های مستمر و افزايش سطح دانش و توانمندی بيماران، می‌توان به پيآمدهای مطلوب‌تری از زندگی در اين بيماران دست يافت.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: دیابت نوع 2، توانمندی، دانش، کنترل متابولیک،
Subjects: WY Nursing
Divisions: Other Journal > Journal of Nursing Education (JNE)
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 25 Oct 2015 10:54
Last Modified: 01 Nov 2017 07:02
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4105

Actions (login required)

View Item View Item