ابراهيمی, حسين and صادقی, مهدی and اشرفی, رسول (2015) بررسی ارتباط ميزان توانمندی با دانش مرتبط به بيماری و شاخصهای کنترل متابوليک در بيماران ديابتی نوع 2. نشریه آموزش پرستاری, 4 (1). pp. 23-30. ISSN 2222-4428
|
Text
J Nurs Edu-v4n1p23-fa.pdf Download (684kB) | Preview |
Abstract
مقدمه: با توجه به شرايط مزمن بيماری ديابت و تأثير گسترده آن بر جنبههای مختلف زندگی، تغيير رويکرد سنتی به توانمندسازی در آموزش و مراقبت بيماران ديابتی میتواند با ايجاد بستر مناسب زمينهساز بهبود خودمراقبتی و وضعيت بالينی در بيماران ديابتی باشد. اين مطالعه با هدف تعيين ميزان توانمندی با دانش مرتبط با بيماری و شاخصهای کنترل متابوليک در بيماران ديابتی نوع 2 صورت پذيرفت. روش: اين مطالعه توصيفی- مقطعی برروی 156 بيمار مبتلا به ديابت نوع دو انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه سنجش دانش، پرسشنامه سنجش توانمندی (DES-28) و چک ليست ثبت آزمايشات (هموگلوبين A1C، قندخون ناشتا و غيرناشتا، کلسترول، تریگليسريد و ليپوپروتئين با چگالی بالا و چگالی پايين) بود. جهت تجزيه و تحليل دادهها از آمار توصيفی و آزمونهای آماری ضريب همبستگی پيرسون و کای مجذور استفاده شد. يافتهها: ميانگين سن بيماران مورد مطالعه 18/6±11/48 و اکثر آنها زن 8/62% بودند. بين ميانگين نمره توانمندی و نمره دانش بيماران ارتباط معنادار مثبت وجود داشت (01/0=p). همچنين ارتباط آماری معنادار بين شاخصهای هموگلوبين A1C، قندخون ناشتا و غيرناشتا، کلسترول، تریگليسريد و HDL با توانمندی وجود داشت ولی با LDL ارتباط معنادار نبود و بيماران با توانمندی بالاتر از مقادير مطلوبتر اين شاخصها برخوردار بودند. نتيجهگيری: با توجه به يافتههای پژوهش مبنی بر همراهی ارتقاء سطح دانش با افزايش توانمندی و بهبود شاخصهای بالينی در بيماران ديابتی، به نظر میرسد از طريق آموزشهای مستمر و افزايش سطح دانش و توانمندی بيماران، میتوان به پيآمدهای مطلوبتری از زندگی در اين بيماران دست يافت.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | دیابت نوع 2، توانمندی، دانش، کنترل متابولیک، |
Subjects: | WY Nursing |
Divisions: | Other Journal > Journal of Nursing Education (JNE) |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 25 Oct 2015 10:54 |
Last Modified: | 01 Nov 2017 07:02 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4105 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |