تأثير مداخله آموزشی بر نگرش و رفتار مراقبتی مراقبين خانوادگی کودکان کم‌توان ذهنی

برزنجه عطری, شیرین and عبداللهی, حسين and ارشدی, محمد and اصغری جعفرآبادی, محمد (2015) تأثير مداخله آموزشی بر نگرش و رفتار مراقبتی مراقبين خانوادگی کودکان کم‌توان ذهنی. نشریه آموزش پرستاری, 3 (4). pp. 1-10. ISSN 2222-4428

[img]
Preview
Text
J Nurs Edu-v3n4p1-fa.pdf

Download (714kB) | Preview
Official URL: http://jne.ir/browse.php?a_id=408&sid=1&slc_lang=f...

Abstract

مقدمه: داشتن کودک کم‌توان ذهنی مشکلات جسمی، روحی، روانی و اجتماعی زيادی را بر واحد خانواده تحميل کرده و آنان را دچار آسيب‌پذيری می‌نمايد. انجام مداخلات مناسب برای بهبود نگرش و رفتار مراقبتی مطلوب می‌تواند تا حد زيادی حامی اين خانواده‌ها بوده و کيفيت زندگی بهتری را به آنان هديه نمايد. مطالعه حاضر به منظور تعيين اثر مداخله آموزشی بر نگرش و رفتار مراقبتی مراقبين خانوادگی کودکان کم‌توان ذهنی انجام گرديده است. روش: اين مطالعه از نوع مداخله‌ای تصادفی کنترل‌دار می‌باشد که در سال 1392 در مرکز توانبخشی نرگس ميانه انجام گرفت. در اين تحقيق 64 مراقب دارای کودک کم‌توان ذهنی 18-6 ساله به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسيم شدند. برای گروه مداخله 6 جلسه کلاس آموزشی برگزار گرديد ولی برای گروه شاهد هيچ مداخله‌ای انجام نشد. در هر دو گروه در ابتدا و انتهای مطالعه، داده‌ها براساس پرسشنامه‌های محقق‌ساخته نگرش و رفتار جمع‌آوری گرديد. داده‌ها از طريق نرم‌افزار SPSS v.21 و با استفاده از آزمون‌های آماری تی‌زوج، تی‌مستقل و کای‌اسکوئر مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته‌ها: بين ميانگين نمره نگرش و رفتار مراقبين در هر دو گروه، قبل از مداخله اختلاف آماری معناداری به دست نيامد. نتايج نشان داد 5/1 ماه بعد از اجرای مداخله، افزايش ميزان نمره نگرش و رفتار مراقبين در گروه مداخله قبل (63/5±64/48، 51/6±29/62) و بعد از مداخله (77/2±46/58، 76/3±57/72) معنادار بود (05/0p<). نتيجه‌گيری: نتايج پژوهش نشان داد مداخله آموزشی در بهبود نگرش و رفتار مراقبتی مراقبين خانوادگی کودکان کم‌توان ذهنی مؤثر بوده است. پيشنهاد می‌شود پژوهش‌هايی در زمينه اثربخشی اين نوع مداخله آموزشی برای ساير بيماری‌های مزمن نيز انجام گردد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: نگرش، کودک کم‌توان ذهنی، رفتار مراقبتی مراقبین
Subjects: WS Pediatrics
Divisions: Other Journal > Journal of Nursing Education (JNE)
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 25 Oct 2015 10:54
Last Modified: 04 Nov 2017 10:24
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4112

Actions (login required)

View Item View Item