ارتباط گرايش به تفکر انتقادی و مهارت‌های ارتباطی ميان فردی در دانشجويان پرستاری دانشگاه آزاد تهران پزشکی

شاهجوئی, سمیرا and جلال‌منش, شمس الملوک and ابراهیمی, ابراهیم (2014) ارتباط گرايش به تفکر انتقادی و مهارت‌های ارتباطی ميان فردی در دانشجويان پرستاری دانشگاه آزاد تهران پزشکی. نشریه آموزش پرستاری, 3 (3). pp. 1-13. ISSN 2222-4428

[img]
Preview
Text
J Nurs Edu-v3n3p1-fa.pdf

Download (690kB) | Preview
Official URL: http://jne.ir/browse.php?a_id=348&sid=1&slc_lang=f...

Abstract

مقدمه: در حوزه پرستاری، تفکر انتقادی از ارکان ضروری برای پرستار محسوب می‌شود که در اين راستا يکی از ويژگی‌های پرستار دارای تفکر انتقادی، داشتن مهارت‌های ارتباطی بين فردی مناسب است. هدف از اين پژوهش بررسی ارتباط گرايش به تفکر انتقادی و مهارت‌های ارتباطی بين فردی در دانشجويان کارشناسی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران سال 1392 بود. روش: اين مطالعه توصيفی همبستگی برروی 300 نفر از دانشجويان سال سوم و چهارم مقطع کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران در سال 1392 انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل مشخصات دموگرافيک و پرسشنامه‌های استاندارد گرايش به تفکر انتقادی کاليفرنيا و مهارت‌های ارتباطی بين فردی بود. برای تجزيه و تحليل اطلاعات از روش‌های آمار توصيفی و استنباطی و نرم‌افزار SPSS v.17 استفاده گرديد. يافته‌ها: بيشترين درصد دانشجويان (71%) گرايش به تفکر انتقادی متزلزل داشتند و مهارت‌های ارتباطی بين فردی آن‌ها (52%) در حد خيلی ضعيف بود. بين گرايش به تفکر انتقادی و مهارت‌های ارتباطی بين فردی تفاوت آماری مستقيم و معناداری وجود داشت (0001/0=p، 62/0=r). نتيجه‌گيری: دانشجويان، دارای مهارت‌های ارتباطی بين فردی خوب، از گرايش به تفکر انتقادی مثبت‌تری برخوردارند و افراد با گرايش به تفکر انتقادی منفی دارای مهارت‌های ارتباطی بين فردی ضعيف‌تر می‌باشند. بنابراين توصيه می‌گردد مسؤولان، مديران و مدرسان پرستاری خواه در عرصه بالين و يا آموزش تئوری به مهارت‌های ارتباطی بين فردی که براساس يافته‌های به دست آمده از پژوهش موجب توسعه و بهبود تفکر انتقادی در دانشجويان پرستاری و پرستاران می‌گردد، توجه نمايد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: تفكر، انتقادي، ارتباط بين فردي، دانشجويان پرستاري
Subjects: R Medicine > RT Nursing
Divisions: Other Journals > Journal of Nursing Education (JNE)
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 26 Oct 2015 10:35
Last Modified: 26 Oct 2015 10:35
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4130

Actions (login required)

View Item View Item