رويکردهای يادگيری دانشجويان پرستاری و مامايی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال تحصيلی 1392-1391

یزدانخواه فرد, محمدرضا and غلامی, سحر and بحرینی, مسعود and میرزایی, کامران (2014) رويکردهای يادگيری دانشجويان پرستاری و مامايی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال تحصيلی 1392-1391. نشریه آموزش پرستاری, 3 (3). pp. 14-22. ISSN 2222-4428

[img]
Preview
Text
J Nurs Edu-v3n3p14-fa.pdf

Download (660kB) | Preview
Official URL: http://jne.ir/browse.php?a_id=349&sid=1&slc_lang=f...

Abstract

مقدمه: يکی از عوامل مؤثر بر يادگيری در ميان دانشجويان، رويکردهای يادگيری است که نقش به سزايی در عملکرد و موفقيت تحصيلی ايفا می‌کند. درک چگونگی تغيير رويکردهای يادگيری دانشجويان در طول زمان نيز بسيار مهم است زيرا توسعه يادگيری پيشرفته همراه با پيشرفت دانشجويان از طريق مطالعه از اهداف مهم آموزش عالی است. بنابراين هدف از اين مطالعه تعيين رويکردهای يادگيری دانشجويان پرستاری و مامايی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال تحصيلی 92-1391 می‌باشد. روش: در اين پژوهش توصيفی- تحليلی که به صورت مقطعی طی سال تحصيلی 92-1391 انجام گرفت، رويکردهای يادگيری دانشجويان پرستاری و مامايی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (251=n) که به صورت سرشماری وارد پژوهش شده بودند به وسيله پرسشنامه تجديدنظر شده دو عاملی فرآيند مطالعه، مورد سنجش قرار گرفت. داده‌ها با آزمون‌های آماری توصيفی و تحليلی در نرم‌افزار SPSS v.18 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته شد. يافته‌ها: تجزيه و تحليل داده‌ها نشانگر توجه و استفاده غالب دانشجويان از رويکرد عمقی يادگيری نسبت به رويکرد سطحی يادگيری است. با اين وجود آزمون کروسکال واليس، تفاوت معناداری را در نمره رويکرد سطحی و رويکرد عمقی دانشجويان برحسب رشته تحصيلی (165/0=p ، 449/0=p) و سال تحصيلی (357/0=p ، 768/0=p) نشان نداد اگرچه بين دو گروه جنسی با استفاده از آزمون من‌ويتنی تفاوت معناداری در استفاده از رويکرد سطحی (001/0>p) ديده شد. نتيجه‌گيری: نتايج مطالعه نشان داد اگرچه اغلب دانشجويان پرستاری و مامايی از رويکرد عمقی استفاده می‌کردند، با اين وجود با افزايش سال تحصيل هيچ تغييری در رويکردهای يادگيری آن‌ها ايجاد نشده است. در حالی که آموزش عالی بر توسعه استفاده دانشجويان از رويکرد عمقی در دانشگاه‌ها تأکيد دارد. اين امر ضرورت توجه و بررسی را از جانب برنامه‌ريزان آموزشی، مسؤولان و اساتيد آن‌ها نشان می‌دهد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: رویکردهای یادگیری، یادگیری سطحی، یادگیری عمقی، پرستاری، مامایی
Subjects: R Medicine > RT Nursing
Divisions: Other Journals > Journal of Nursing Education (JNE)
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 26 Oct 2015 10:36
Last Modified: 26 Oct 2015 10:36
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4131

Actions (login required)

View Item View Item