بررسی تأثير الگوی توانمندسازی خودمديريتی بر کيفيت زندگی نوجوانان و جوانان مبتلا به تالاسمی ماژور

رزازان, نجمه and روانی پور, مریم and غریبی, طیبه and معتمد, نیلوفر and زارعی, احمدرضا (2014) بررسی تأثير الگوی توانمندسازی خودمديريتی بر کيفيت زندگی نوجوانان و جوانان مبتلا به تالاسمی ماژور. نشریه آموزش پرستاری, 3 (2). pp. 48-59. ISSN 2222-4428

[img]
Preview
Text
J Nurs Edu-v3n2p48-fa.pdf

Download (714kB) | Preview
Official URL: http://jne.ir/browse.php?a_id=304&sid=1&slc_lang=f...

Abstract

مقدمه: امروزه با توجه به پيشرفت‌های پزشکی طول دوره زندگی بيماران مزمن از جمله تالاسمی بيشتر از گذشته است. جهت بهبود کيفيت زندگی در اين بيماران، بايد درمان پزشکی با حمايت‌های روانی و اجتماعی ترکيب شده تا از ايجاد عوارض غيرقابل جبران جلوگيری به عمل آيد. لذا در اين تحقيق تأثير الگوی توانمندسازی خودمديريتی بر کيفيت زندگی نوجوانان و جوانان مبتلا به تالاسمی ماژور بررسی شده است. روش: اين پژوهش از نوع کارآزمايی بالينی دو گروهی بود. در اين مطالعه 70 نفر از نوجوانان و جوانان مبتلا به تالاسمی ماژور واجد شرايط در مراکز تالاسمی بوشهر و برازجان به صورت تمام شماری انتخاب شدند. تخصيص نمونه‌ها به دو گروه آزمون و کنترل به صورت تصادفی انجام شد. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه کيفيت زندگی SF-36 استفاده شد. مداخله در سه مرحله انجام شد. پس آزمون يک و نيم ماه بعد از پيش آزمون در گروه کنترل و يک و نيم ماه پس از مداخله در گروه آزمون انجام شد. تجزيه و تحليل داده‌ها با استفاده از آزمون کای مربع، تی‌مستقل، من‌ويتنی و به‌کارگيری نرم‌افزار SPSS v.18 در سطح معناداری کمتر از 05/0 انجام شد. يافته‌ها: آزمون آماری کای مربع نشان داد اطلاعات دموگرافيک دو گروه از لحاظ آماری تفاوت معناداری نداشتند (05/0p>). نتايج نشان داد ميانگين تفاوت نمرات قبل و بعد از مداخله در هر يک از هشت بعد پرسشنامه کيفيت زندگی SF-36 و نمره کلی پرسشنامه قبل و بعد از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل از لحاظ آماری معنادار بود (0001/0>p). نتيجه‌گيری: نتايج مطالعه نشان داد آموزش بر مبنای الگوی توانمندسازی خودمديريتی بر پايه نيازهای خودمديريتی بيماران موجب بهبود کيفيت زندگی نوجوانان و جوانان مبتلا به تالاسمی ماژور می‌شود.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: توانمندسازی، کیفیت زندگی، نوجوان، جوان، تالاسمی
Subjects: WY Nursing
Divisions: Other Journal > Journal of Nursing Education (JNE)
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 01 Nov 2015 03:59
Last Modified: 14 Nov 2017 10:01
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4154

Actions (login required)

View Item View Item