مشارکت حرفه‌ای: تبيين تجارب پرستاران در مواجهه با فاصله بين آموزش نظری و بالين

الهی, نسرین and الحانی, فاطمه and احمدی, فضل اله (2014) مشارکت حرفه‌ای: تبيين تجارب پرستاران در مواجهه با فاصله بين آموزش نظری و بالين. نشریه آموزش پرستاری, 3 (1). pp. 21-31. ISSN 2222-4428

[img]
Preview
Text
J Nurs Edu-v3n1p21-fa.pdf

Download (715kB) | Preview
Official URL: http://jne.ir/browse.php?a_id=288&sid=1&slc_lang=f...

Abstract

مقدمه: رويارويی با معضل شکاف بين آموزش نظری و بالين موجب ايجاد تغيير و توسعه حرفه می‌شود. هدف از اين مطالعه تبيين تجارب مدرسين و مديران پرستاری از مواجهه با شکاف بين آموزش نظری و بالين می‌باشد. روش: اين مطالعه کيفی با مشارکت 32 نفر از مدرسين و مديران پرستاری دانشگاه جندی شاپور اهواز، تهران و اصفهان با انجام مصاحبه‌های فردی و گروهی به صورت نيمه ساختار صورت گرفت. پس از کسب رضايت‌نامه، داده‌ها جمع-آوری، ضبط، دستنويس و به روش تحليل محتوای متعارف مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. جهت حمايت از صحت و استحکام داده‌ها، معيار مقبوليت، تأييدپذيری و انتقال‌پذيری لحاظ گرديد. يافته‌ها: مضامين اصلی پژوهش شامل مهندسی آموزش، شايسته سالاری و مشارکت حرفه‌ای است. مطابق با تجارب و درک مشارکت‌کنندگان، عملکرد حرفه‌ای و فعاليت‌های آموزشی آنان منطبق با برنامه‌ريزی متمرکز می‌باشد. به منظور کاهش شکاف بين آموزش و بالين بايد آنان در استاندارد کردن محتوای آموزش و کسب توانمندی علمی و اعتبار بالينی از طريق مشارکت کارآمد تلاش کنند. نتيجه‌گيری: نتايج اين مطالعه آگاهی و بصيرت لازم جهت رويارويی و حل معضل شکاف بين آموزش و بالين را در مديران و مدرسان پرستاری فراهم می‌آورد. با توجه به نتايج حاصل از تجارب مشارکت‌کنندگان می‌توان به شناسايی عوامل تأثيرگذار بر اين چالش پرداخته و با اصلاح و بهبود وضعيت موجود بستر مناسب جهت ارتقاء شايستگی و توانمندی دانشجويان و پرستاران را ايجاد نمايند. لذا پيشنهاد می‌شود ضمن حفظ استقلال مدرسان، بخش‌هايی از آموزش نظری و بالين به پرستاران کارآزموده بالينی واگذار شود تا زمينه تبادل دانش و تجربه فراهم گردد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: مشارکت حرفه‌ای، تجارب، مدرسان پرستاری، مدیران پرستاری، شکاف آموزش نظری و بالین، مطالعه کیفی، تحلیل محتوا
Subjects: WY Nursing
Divisions: Other Journal > Journal of Nursing Education (JNE)
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 01 Nov 2015 04:00
Last Modified: 01 Nov 2017 11:03
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4172

Actions (login required)

View Item View Item