تجربه دانشجويان مامايی از آموزش به روش ايفای نقش در کارآموزی: پژوهش کيفی

خطیبان, مهناز and سنگستانی, گیتا and عشوندی, خدایار (2014) تجربه دانشجويان مامايی از آموزش به روش ايفای نقش در کارآموزی: پژوهش کيفی. نشریه آموزش پرستاری, 3 (1). pp. 61-70. ISSN 2222-4428

[img]
Preview
Text
J Nurs Edu-v3n1p61-fa.pdf

Download (710kB) | Preview
Official URL: http://jne.ir/browse.php?a_id=292&sid=1&slc_lang=f...

Abstract

مقدمه: تجربيات دانشجويان در محيط‌های بالينی، خصوصاً در استراتژی‌های نوين آموزش، بسيار اهميت دارد. لذا، هدف از اين پژوهش، تبيين تجربه يادگيری دانشجويان مامايی از استفاده استراتژی آموزشی ايفای نقش جهت يادگيری «مهارت مشاوره و آموزش گروهی مراجعين» بود. روش: پژوهش کيفی حاضر به روش تحليل محتوا انجام گرديد. با نمونه‌گيری مبتنی بر هدف تمامی 16 دانشجوی کارشناسی مامايی تحت آموزش به روش ايفای نقش، گروه نمونه را تشکيل دادند. داده‌ها با استفاده 16 مصاحبه نيمه ساختار يافته انفرادی و چهار مصاحبه گروه متمرکز، مشاهده و يادداشت‌برداری در فيلد گردآوری شد. ميانگين مدت مصاحبه‌های فردی و گروه متمرکز به ترتيب 3/25(7/8±) و 7/48(2/12±) دقيقه بود. هم‌زمان با گردآوری داده‌ها از تحليل محتوا با رويکرد قراردادی استفاده شد. يافته‌ها: دانشجويان دارای ميانگين سنی 3/21(81/0±) سال، همگی در ترم پنجم، مجرد و بدون تجربه کار دانشجويی بودند. تجزيه و تحليل کيفی متن‌ها منجر به استخراج سه درون‌مايه «ايفای نقش نمايشي»، «ايفای نقش واقعي» و «گذار از دانشجويی به فرد حرفه‌اي» گرديد. درون‌مايه «ايفای نقش نمايشي» دارای طبقات «پذيرش نقش»، «فرصت به کارگيری دانش نظري» و «اهميت نقش»؛ درون‌مايه «ايفای نقش واقعي» دارای طبقات «اضطراب اوليه»، «تسلط» و «رضايتمندي»؛ درون‌مايه «گذار از دانشجويی به فرد حرفه‌اي» دارای طبقات «انجام وظايف حرفه‌اي» و «آينده حرفه‌اي» بود. نتيجه‌گيری: به‌کارگيری روش آموزشی ايفای نقش و متعاقب آن کاربرد در بالين می‌تواند تجربه «ايفای نقش نمايشي»، «ايفای نقش واقعي» و «گذار از دانشجويی به فرد حرفه‌اي» را در دانشجويان مامايی هنگام کارآموزی ايجاد نمايد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: کارآموزی، ایفای نقش، دانشجویان مامایی، تجربه، پژوهش کیفی،
Subjects: WQ Obstetrics
Divisions: Other Journal > Journal of Nursing Education (JNE)
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 01 Nov 2015 04:00
Last Modified: 12 Nov 2017 09:14
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4176

Actions (login required)

View Item View Item