بررسی مشکلات آموزش بالينی در بخش اطفال از ديدگاه دانشجويان و دانش‌آموختگان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

جهان پور, فائزه and زارعی, احمدرضا and روانی پور, مریم and رزازان, نجمه and حسینی, سمیه (2014) بررسی مشکلات آموزش بالينی در بخش اطفال از ديدگاه دانشجويان و دانش‌آموختگان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر. نشریه آموزش پرستاری, 2 (4). pp. 72-79. ISSN 2222-4428

[img]
Preview
Text
J Nurs Edu-v2n4p72-fa.pdf

Download (750kB) | Preview
Official URL: http://jne.ir/browse.php?a_id=276&sid=1&slc_lang=f...

Abstract

مقدمه: آموزش بالينی يکی از ارکان اساسی در برنامه آموزش پرستاری است و اگر اين آموزش نتواند مهارت لازم را برای ارايه خدمات بهداشتی درمانی در دانشجويان فراهم کند از وظيفه اصلی خود کوتاهی کرده است. دانشجويان پرستاری با مشکلات عديده‌ای در حيطه آموزش بالينی در بخش اطفال روبه‌رو هستند. لذا اين مطالعه به منظور بررسی مشکلات آموزش بالينی در بخش اطفال انجام شد. روش: روش اين مطالعه توصيفی- مقطعی با نمونه‌گيری سرشماری که شامل دانشجويان سال چهارم مقطع کارشناسی پيوسته رشته پرستاری و دانشجويان فارغ‌التحصيل از دانشکده پرستاری و مامايی بوشهر مشغول به طرح در بيمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 92-1391 بودند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای مشتمل بر دو بخش بود: 1- مشخصات دموگرافيک 2- پرسشنامه مشکلات آموزش بالينی در بخش اطفال. روايی و پايايی پرسشنامه‌ها مورد سنجش قرار گرفت و بعد از آن جهت تکميل شدن در اختيار نمونه‌های پژوهش قرار گرفت. تجزيه و تحليل داده‌ها به وسيله نرم‌افزار آماری SPSS v.18 و با استفاده از آمار توصيفی (جداول توزيع فراوانی) انجام شد. يافته‌ها: مهم‌ترين مشکلات آموزش بالينی در بخش اطفال از ديدگاه دانشجويان عبارت بود از کمبود امکانات رفاهی، عدم دسترسی به اينترنت و سايت‌های علمی، کمبود مجلات معتبر علمی در حيطه اطفال در کتابخانه بيمارستان محل کارورزی، مناسب نبودن محل کتابخانه بيمارستان برای مطالعه، عدم ارزشيابی مربيان از فعاليت‌های دانشجويان براساس اهداف کارورزی، غيرشفاف بيان شدن اهداف کارورزی و طرح درس بالينی توسط مربيان و ناتوانی مربيان در اداره و مديريت کارورزی. نتيجه‌گيری: پيشنهاد می‌شود که مسؤولين مربوطه و برنامه‌ريزان آموزش پرستاری با استفاده از نتايج پژوهش با شناسايی موانع پيش روی آموزش بالينی بخش اطفال دانشجويان و مربيان در جهت بهبود انگيزه و يادگيری دانشجويان گام بردارند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: آموزش بالینی، بخش اطفال، دانشجویان پرستاری، دانش‌آموختگان پرستاری،
Subjects: R Medicine > RT Nursing
Divisions: Other Journals > Journal of Nursing Education (JNE)
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 01 Nov 2015 04:02
Last Modified: 01 Nov 2015 04:02
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4199

Actions (login required)

View Item View Item