خانی, لطفعلی and غفاری, مظفر (2013) بررسی ارتباط سرمايه اجتماعی ميان گروهی و هوش فرهنگی با نگرش پرستاران نسبت به آموزش بيماران. نشریه آموزش پرستاری, 2 (3). pp. 58-67. ISSN 2222-4428
|
Text
J Nurs Edu-v2n3p58-fa.pdf Download (728kB) | Preview |
Abstract
مقدمه: سرمايه اجتماعی ميان گروهی و هوش فرهنگی بر ميزان نگرش پرستاران نسبت به آموزش بيماران تأثير دارد. هدف اين مطالعه بررسی ارتباط سرمايه اجتماعی ميان گروهی و هوش فرهنگی با ميزان نگرش پرستاران نسبت به آموزش بيماران بود. روش: روش پژوهش توصيفی از نوع همبستگی بود و نمونه آماری اين تحقيق شامل 200 نفر از پرستاران استان آذربايجان غربی در سال 1392 بودند که با استفاده روش نمونهگيری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سرمايه اجتماعی ميان گروهی Katarzyna Pazhak، مقياس هوش فرهنگی Ang و همکاران و مقياس محقق ساخته نگرش پرستار نسبت به آموزش بيمار استفاده شد. سپس دادهها با استفاده از آزمون ضريب همبستگی پيرسون و تحليل رگرسيون چندگانه مورد تحليل قرار گرفتند. سطح معناداری برای کليه آزمونها برابر با 05/0>p در نظر گرفته شد. يافتهها: بين نگرش پرستاران نسبت به آموزش بيماران با متغير سرمايه اجتماعی ميان گروهی (379/0=r و 002/0=p)، خرده مقياس فراشناخت هوش فرهنگی (584/0=r و 001/0=p)، خرده مقياس شناخت هوش فرهنگی (412/0=r و 001/0=p)، خرده مقياس انگيزشی هوش فرهنگی (605/0=r و 001/0=p) و خرده مقياس رفتاری هوش فرهنگی (675/0=r و 001/0=p) رابطه مثبت و معنادار به دست آمد. نتايج ضريب همبستگی چندمتغيری به روش Enter نشان داد که متغير سرمايه اجتماعی ميان گروهی و خرده مقياسهای هوش فرهنگی در تبيين متغير نگرش پرستاران نسبت به آموزش بيماران (526/0=2R) سهم داشتند. نتيجهگيری: آموزش به بيمار از مسؤوليتهای اصلی پرستاران میباشد. از آنجا که نتايج به دست آمده نشان داد بين سرمايه اجتماعی ميان گروهی و خرده مقياسهای هوش فرهنگی با نگرش پرستاران نسبت به آموزش بيماران رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بنابراين برای افزايش عملکرد آموزشی پرستاران لازم هست سرمايه اجتماعی ميان گروهی و هوش فرهنگی آنان، از طريق آموزش گروهی تقويت شود.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | سرمایه اجتماعی میان گروهی، هوش فرهنگی، نگرش پرستاران، آموزش، بیماران، |
Subjects: | WY Nursing |
Divisions: | Other Journal > Journal of Nursing Education (JNE) |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 04 Nov 2015 10:41 |
Last Modified: | 11 Nov 2017 11:07 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4211 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |