امینی, راضیه and جوزی, مینا and مقیمیان, مریم and خراسانی, پروانه (2013) تأثير اجرای طرح مشاوره و راهنمايی تحصيلی توسط استاد راهنما بر ميزان اضطراب دانشجويان کارشناسی پرستاری. نشریه آموزش پرستاری, 2 (2). pp. 1-9. ISSN 2222-4428
|
Text
J Nurs Edu-v2n2p1-fa.pdf Download (689kB) | Preview |
Abstract
مقدمه: تحصيل در سطوح دانشگاهی با توجه به تفاوت در ماهيت آموزشی و تغيير در نقش افراد از دانشآموزی به دانشجويی همواره میتواند با خطرات و آسيبهای روانی همچون اضطراب همراه باشد. درگير شدن اساتيد در امور تحصيلی و روانی دانشجويان میتواند راهکاری مناسب جهت يافتن پتانسيلها در دانشگاه و همچنين کشف زودرس مشکلات دانشجويی و خنثی نمودن آنها قبل از آن که به يک معضل عمومی تبديل گردند، شود. روش: اين مطالعه از نوع نيمه تجربی با هدف تعيين تأثير اجرای طرح مشاوره و راهنمايی تحصيلی توسط استاد راهنما بر اضطراب دانشجويان به صورت دو گروهی و قبل و بعد از مداخله انجام گرديد. ابتدا به کمک پرسشنامه استاندارد کتل سطح اضطراب دانشجويان اندازهگيری و سپس برنامه مشاوره و راهنمايی توسط اساتيد راهنما برای گروه آزمون اجرا گرديد. سپس مجدداً سطح اضطراب در هر دو گروه (کنترل و آزمون) اندازهگيری گرديد. يافتهها: گروههای مورد مطالعه از نظر اطلاعات دموگرافيک با يکديگر همگون بودند. آزمون t مستقل نشان داد که بين ميانگين اضطراب دانشجويان قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معنادار وجود ندارد (56/0=p). همچنين آزمون t مستقل نشان میدهد که بين ميانگين اضطراب دانشجويان بعد از مداخله در دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد (001/0=p). نتيجهگيری: يافتههای پژوهش صورت گرفته حاکی از آن است که راهنمايی تحصيلی منجر به اتصال محکم بين دانشجو و استاد و در نتيجه کمک به حل مشکلات احتمالی موجود در برنامههای آموزشی و جلوگيری از اتلاف زمان و رفع نواقص موجود در برنامهها خواهد گرديد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | اضطراب، مشاوره تحصیلی، دانشجویان پرستاری، |
Subjects: | WY Nursing |
Divisions: | Other Journal > Journal of Nursing Education (JNE) |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 04 Nov 2015 10:42 |
Last Modified: | 04 Nov 2017 05:20 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4223 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |