بررسی وضعيت آموزش بالينی از ديدگاه دانشجويان کارشناسی پرستاری و ارايه راهکارهای کاربردی مبتنی بر مشکلات

شیرازی, مریم and الحانی, فاطمه and اکبری, لیلا and سميعی سينی, فاطمه and بابایی, محمود and حیدری, فاطمه (2013) بررسی وضعيت آموزش بالينی از ديدگاه دانشجويان کارشناسی پرستاری و ارايه راهکارهای کاربردی مبتنی بر مشکلات. نشریه آموزش پرستاری, 2 (2). pp. 30-38. ISSN 2222-4428

[img]
Preview
Text
J Nurs Edu-v2n2p30-fa.pdf

Download (706kB) | Preview
Official URL: http://jne.ir/browse.php?a_id=179&sid=1&slc_lang=f...

Abstract

مقدمه: بررسی نظرات دانشجويان پرستاری در مورد وضعيت آموزش بالينی می‌تواند منجر به شناسايی مشکلات و ارتقای کيفيت آموزش بالينی شود. پژوهش حاضر با هدف تعيين وضعيت آموزش بالينی از ديدگاه دانشجويان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ارايه راهکارهای کاربردی مبتنی بر مشکلات انجام شده است. روش: در اين مطالعه توصيفی- تحليلی 140 نفر از دانشجويان ترم دوم تا هشتم کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به روش نمونه‌گيری طبقه‌ای تصادفی غيرنسبتی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای روا و پايا شامل دو بخش (اطلاعات دموگرافيک و وضعيت آموزش بالينی) بود. پس از جمع‌آوری داده‌ها، داده‌ها با نرم‌افزارSPSS v.15 و با استفاده از آزمون‌های آماری توصيفی (فراوانی) و تحليلی (کای اسکوئر) تجزيه و تحليل شد. سطح معناداری برای سنجش ارتباط ميان اطلاعات دموگرافيک و وضعيت آموزش بالينی (05/0p<) در نظر گرفته شد. يافته‌ها: مهم‌ترين مشکل آموزش بالينی در بعد مديريتی، آموزشی، محيطی، انگيزشی و پرسنلی به ترتيب به حساب نيامدن زمان کارآموزی‌ها جزء سوابق کاری دانشجو، مشارکت ندادن دانشجو در تصميم‌گيری‌های مربوط به برنامه‌ريزی کارآموزی، کم توجهی به امکانات رفاهی مثلاً يک اتاق برای دانشجويان پرستاری در بيمارستان‌ها متناسب با شأن دانشجو، نداشتن جايگاه مناسب در بخش و همکاری ناکافی کارکنان بخش با دانشجو بود. در کل از بين مشکلات آموزش بالينی با اولويت اول، مهم‌ترين مشکل در نظر نگرفتن کمترين امکانات رفاهی مثلاً يک اتاق برای دانشجويان پرستاری در بيمارستان‌ها متناسب با شأن دانشجو مربوط بعد محيطی بوده است. نتيجه‌گيری: وضعيت آموزش بالينی در رشته پرستاری نيازمند تدوين برنامه‌هايی جهت افزايش ميزان مشارکت دانشجويان، مربيان و پرسنل پرستاری در برنامه‌ريزی‌های کارآموزی و همچنين مشارکت دانشکده‌ها و مراکز آموزشی درمانی برای تأمين امکانات رفاهی در محيط‌های بالين برای دانشجويان پرستاری می‌باشد. علاوه بر اين در نظر گرفتن دوره کارورزی جزء سوابق کاری دانشجويان پرستاری، می‌تواند منجر به افزايش انگيزه و توانمندی آن‌ها در دوران آموزش بالينی و ايجاد نگرش مثبت در رابطه با آينده شغلی‌شان شود.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: وضعیت آموزش بالینی، دانشجویان کارشناسی پرستاری، راهکارهای کاربردی مبتنی بر مشکلات
Subjects: R Medicine > RT Nursing
Divisions: Other Journals > Journal of Nursing Education (JNE)
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 04 Nov 2015 10:42
Last Modified: 04 Nov 2015 10:42
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4237

Actions (login required)

View Item View Item