تأثير اجرای برنامه آموزشی بر ارتقای سلامت بيماران وسواس جبری: بر پايه الگوی پندر

رادمهر, مریم and اشک تراب, طاهره and نیسی, لیلا (2013) تأثير اجرای برنامه آموزشی بر ارتقای سلامت بيماران وسواس جبری: بر پايه الگوی پندر. نشریه آموزش پرستاری, 2 (2). pp. 56-63. ISSN 2222-4428

[img]
Preview
Text
J Nurs Edu-v2n2p56-fa.pdf

Download (693kB) | Preview
Official URL: http://jne.ir/browse.php?a_id=184&sid=1&slc_lang=f...

Abstract

مقدمه: بيماری وسواسی- اجباری يک بيماری مزمن با شيوع 2% الی 3% در جوامع عمومی و طبق برآوردها 40% در جامعه ايرانی است. امروزه تحقيقات نشان داده‌اند که علت بسياری از بيماری‌های مزمن سبک زندگی و رفتارهای انسانی است و انجام رفتارهای ارتقاء‌دهنده سلامت يکی از بهترين راه‌هايی است که مردم توسط آن می‌توانند سلامتی خود را حفظ و کنترل کنند. هدف اين پژوهش تأثير آموزه‌های تئوری ارتقای سلامت پندر بر کيفيت شيوه زندگی مبتلايان به اختلال وسواسی- اجباری و علايم بيماری می‌باشد. روش: اين مطالعه نيمه تجربی از نوع يک گروهی قبل و بعد از مداخله بود که برروی 8 نفر از بيماران وسواس اجباری که به روش نمونه‌گيری مبتنی بر هدف انتخاب شده بودند، در دو جلسه 60 دقيقه‌ای به فاصله يک هفته در دو گروه چهار نفری با پيگيری سه ماه در بيمارستان گنجويان شهر دزفول انجام شد. ابزار اين مطالعه پرسشنامه استاندارد ارتقای سلامت (Health Promoting Lifestyle Profile) بود. اطلاعات بعد از جمع‌آوری توسط آمار توصيفی (ميانگين، انحراف معيار، جدول) و آمار استنباطی (آزمون ويلکاکسون) تجزيه و تحليل شد. يافته‌ها: ميانگين و انحراف معيار نمرات سبک زندگی ارتقای سلامت (21±37/111) قبل از مداخله و (14±57/139) بعد از مداخله بود که اين اختلاف از نظر آماری معنادار بود (012/0=p). نتيجه‌گيری: پرستاران می‌توانند با ارتقای رفتارهای سلامتی پيامدهای بهداشتی مثبت نظير سلامت مطلوب، انجام شخصی کارها و زندگی مفيد و هدفدار، کنترل تنش، استراحت کافی، ارتباط مثبت با ديگران، افزايش خودکارآمدی و کنترل شرايط محيطی و ايجاد حس مسؤوليت‌پذيری علاوه بر کاهش اضطراب، سبک و کيفيت زندگی بيماران را نيز بهبود دهند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: آموزش سلامت، اختلال وسواس- اجباری، مدل پندر
Subjects: W General Medicine , Health professions
Divisions: Other Journal > Journal of Nursing Education (JNE)
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 04 Nov 2015 10:42
Last Modified: 13 Nov 2017 08:09
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4240

Actions (login required)

View Item View Item