آسيب‌شناسی درس اصول و فلسفه تعليم و تربيت در برنامه درسی دکتری آموزش پرستاری: مطالعه کيفی

صیدی, جمال and الحانی, فاطمه and انوشه, منيره (2013) آسيب‌شناسی درس اصول و فلسفه تعليم و تربيت در برنامه درسی دکتری آموزش پرستاری: مطالعه کيفی. نشریه آموزش پرستاری, 2 (1). pp. 36-48. ISSN 2222-4428

[img]
Preview
Text
J Nurs Edu-v2n1p36-fa.pdf

Download (1MB) | Preview
Official URL: http://jne.ir/browse.php?a_id=97&sid=1&slc_lang=fa

Abstract

مقدمه: فلسفه تعليم و تربيت به عنوان يکی از حوزه‌های معرفت بشری، يکی از دروس مهم در اکثر رشته‌های تحصيلی از جمله رشته آموزش پرستاری در مقطع دکتری می‌باشد. تضمين کيفيت آموزش پرستاری نيازمند بررسی دوره‌ای برنامه‌های درسی اين مقطع می‌باشد. در حقيقت نيازهای حرفه‌ای پرستاران از عوامل مهم ايجاد تحول در اين واحد درسی می‌باشد. بنابراين اين مطالعه با هدف آسيب‌شناسی درس اصول و فلسفه تعليم و تربيت در مقطع دکتری پرستاری می‌تواند در اين راستا کمک‌کننده باشد. روش: اين پژوهش يک مطالعه کيفی با روش آناليز محتوی است. با روش نمونه‌گيری مبتنی بر هدف با 11 دانشجو مقطع دکتری و 2 مدرس واحد درسی اصول و فلسفه تعليم و تربيت از دانشگاه‌های تربيت مدرس، تهران، علوم بهزيستی و توانبخشی و تبريز در سال 1390 مصاحبه انجام شد. کليه مصاحبه‌ها روی کاغذ پياده شد و به صورت دستی مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. يافته‌ها: يافته‌های نهايی تحقيق از پنج طبقه شامل برنامه‌ريزی آموزشی، ارتقای استراتژی‌های انگيزه‌ساز، اصلاح فرآيندهای ارزشيابی تعاملی، انطباق محتوی با فلسفه خاص و عام و انعطاف‌پذيری محتوی با نيازهای دانشجويان با زيرطبقه‌های متعدد و يک درون‌مايه اصلی شامل اصلاح فرآيند مديريت آموزشی بود. نتيجه‌گيری: نتايج نشان‌دهنده اهميت و ضرورت بازنگری برنامه‌های درسی مقطع دکتری پرستاری از جمله درس اصول و فلسفه تعليم و تربيت در پرستاری می‌باشد. جهت بهبود کيفيت برنامه درسی اين واحد بهتر است محتوی درسی آن براساس نيازهای جامعه پرستاری و دانشجويان باشد تا بتوانند آن را به صورت عملی در آموزش، تحقيق و بالين به کار ببرند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: آسیب‌شناسی، دکتری پرستاری، اصول فلسفه تعلیم و تربیت، آنالیز محتوی،
Subjects: R Medicine > RT Nursing
Divisions: Other Journals > Journal of Nursing Education (JNE)
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 04 Nov 2015 10:43
Last Modified: 04 Nov 2015 10:43
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4246

Actions (login required)

View Item View Item