بررسی میزان شیوع اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی در دانش‌آموزان دبستانی از دید معلمان و والدین

ارجمندی, زهره and کیخاوندی, ستار and سایه میری, کورش (2015) بررسی میزان شیوع اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی در دانش‌آموزان دبستانی از دید معلمان و والدین. مجله اصول بهداشت روانی, 17 (5). pp. 213-221. ISSN 1684-4300

[img]
Preview
Text
JFMH47671440271800.pdf

Download (248kB) | Preview
[img]
Preview
Text
JFMH47671440271800.pdf

Download (248kB) | Preview
Official URL: http://jfmh.mums.ac.ir/article_4767_564.html

Abstract

قدمه: اختلال نقص توجه-بیش­فعالی شایع­ترین اختلال روان­پزشکی تشخیص داده شده در کلینیک­های سرپایی روان­پزشکی در کودکان دبستانی است. بسیاری از محققان از اطلاعات معلمان و والدین جهت تشخیص کودکان مبتلا استفاده نموده­اند. هدف از این مطالعه، بررسی فراتحلیلی این اختلال در دانش­آموزان دبستانی از دید معلمان و والدین می­باشد. روش­کار: با جستجو در پایگاه­های اطلاعاتی Magiran، SID، GoogleScholar و غیره، تعداد 16 مقاله جمع­آوری شد و وزن هر مطالعه با توجه به تعداد نمونه و میزان شیوع از توزیع دوجمله­ای محاسبه شده است. داده­ها با استفاده از روش فراتحلیلی مدل اثرات تصادفی و با نرم افزار R و Stata نسخه­ی 2/11تحلیل شدند. یافته­ها: در این مطالعه 16 مقاله که بین سال­های 1375 تا 1390 انجام گرفته بودند، وارد تحلیل شدند. تعداد کل نمونه 14891 دانش­آموز 12-7 ساله مقطع دبستان بود. میزان شیوع نقص توجه-بیش­فعالی بر اساس توافق نظر والدین و معلمان در کل 8 درصد به دست آمد. میزان شیوع نقص توجه-بیش­فعالی از دید والدین در کل 20 درصد و از دید معلمان نیز در کل20 درصد به دست آمد. نتیجه­گیری: این مطالعه نشان می­دهد که شیوع اختلال نقص توجه-بیش­فعالی در حد متوسط است لذا لزوم اهمیت سلامت روانی دانش­آموزان به عنوان آینده­سازان کشور و ضرورت شناسایی، درمان و پی­گیری گروه­های در معرض خطر توسط نهادهای مسئول و مرتبط آشکار می­گردد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی؛ شیوع؛ کودکان
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Journal of Fundamentals of Mental Health
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 02 Feb 2016 04:12
Last Modified: 02 Feb 2016 04:12
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4514

Actions (login required)

View Item View Item