نقش کیفیت زندگی کاری در سلامت روانی مدیران مدارس

فرح بخش, سعید and ستار, آزیتا (2013) نقش کیفیت زندگی کاری در سلامت روانی مدیران مدارس. مجله اصول بهداشت روانی, 14 (55). pp. 200-209. ISSN 1684-4300

[img]
Preview
Text
JFMH9371348259400.pdf

Download (214kB) | Preview
Official URL: http://jfmh.mums.ac.ir/article_937_106.html

Abstract

کیفیت زندگی کاری دارای اهمیت به­سزایی است و احتمالا تاثیرهای روانی و اجتماعی بر کارکنان به جای می­گذارد. از این رو، هدف اساسی این پژوهش، شناسایی رابطه­ی بین کیفیت زندگی کاری و سلامت روانی مدیران مدارس شهر خرم­آباد بود. روش­کار: پژوهش حاضر یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه­ی تحقیق شامل 130 نفر از مدیران مدارس شهر خرم­آباد بود که با استفاده از روش نمونه­گیری طبقه­ای متناسب در سال تحصیلی 90-1389 انتخاب شده بودند. برای گردآوری داده­ها از دو فرم پرسش­نامه­ی کیفیت زندگی کاری و سلامت روانی استفاده شد. داده­ها با استفاده از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل، تحلیل واریانس یک سویه و با کمک نرم­افزار SPSS تحلیل شدند. یافته­ ها: بین کیفیت زندگی کاری مدیران و سلامت روانی کارکنان همبستگی مستقیم وجود داشت (00001/0>P). هم­چنین نتایج نشان داد که مدیران مرد در مقایسه با مدیران زن از نظر کیفیت زندگی کاری (00001/0>P) و نیز سلامت روانی (006/0=P) وضعیت مطلوب­تری داشتند، اما بین مدیران مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه تفاوتی در ارتباط با متغیرهای کیفیت زندگی کاری و سلامت روانی مشاهده نشد. نتیجه ­گیری: چنان چه کیفیت زندگی کاری مدیران مدارس افزایش یابد، محیط کاری مطلوب­تری برای کارکنان فراهم آمده و از این رو سلامت روانی آنان افزایش می­یابد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: کیفیت زندگی کاری؛ سلامت روانی؛ مدیران مدارس
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journal > Journal of Fundamentals of Mental Health
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 06 Mar 2016 11:29
Last Modified: 06 Mar 2016 11:29
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4630

Actions (login required)

View Item View Item