فرقانی طرقی, ام البنین and جوانبخت, مريم and بیاضی, محمدحسین and صاحبی, علی and وحیدی, شعیب and دروگر, خدیجه (2012) مقایسه ی اثربخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری و واقعیت درمانی بر عزت نفس دانش آموزان دبیرستانی. مجله اصول بهداشت روانی, 14 (54). pp. 172-180. ISSN 1684-4300
|
Text
JFMH9861340220600.pdf Download (198kB) | Preview |
Abstract
در این پژوهش اثربخشی آموزش گروهی شناختیرفتاری و واقعیتدرمانی (مبتنی بر نظریهی انتخاب) بر عزت نفس دانشآموزان مورد سنجش قرار گرفت. روشکار: این پژوهش از نوع شبه تجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه شاهد میباشد. جامعهی آماری شامل تمام دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر مشهد در سال تحصیلی 89-1388 بودند که با شیوهی نمونهگیری تصادفی 45 نفر انتخاب و در سه گروه به صورت تصادفی جایگزین شدند و سپس گروههای آزمون به مدت 2 ماه (8 جلسهی 2 ساعتی) تحت آموزشهای شناختیرفتاری و واقعیتدرمانی قرار گرفتند و گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکردند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهی عزت نفس کوپر اسمیت بود که قبل و بعد از آموزش، اجرا گردید. دادههای حاصل با استفاده از تحلیل واریانس یک سویه و آزمون تعقیبی شفه توسط نرمافزار آماری SPSS تحلیل گردید. یافته ها: آموزش گروهی واقعیتدرمانی و شناختیرفتاری در مقایسه با گروه شاهد، تاثیر مثبتی بر افزایش عزت نفس (06/16=F و 00001/0P<) داشتهاند. نتیجه گیری: به نظر میرسد که آموزش گروهی واقعیتدرمانی و آموزش گروهی شناختیرفتاری در افزایش عزت نفس موثر میباشند.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | دانش آموز؛ درمان شناختی رفتاری؛ عزت نفس؛ گروه درمانی؛ واقعیت درمانی |
Subjects: | R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry |
Divisions: | Other Journal > Journal of Fundamentals of Mental Health |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 09 Mar 2016 06:06 |
Last Modified: | 09 Mar 2016 06:06 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4644 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |