واحدی, شهرام and اسماعیل پور, خلیل and حاجی پور, فرزانه (2012) بررسی ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی نسخه ی تجدید نظر شده ی مقیاس مشاهده ی معلم از رفتار انطباقی در کلاس. مجله اصول بهداشت روانی, 14 (53). pp. 36-43. ISSN 1684-4300
|
Text
JFMH9311332189000.pdf Download (206kB) | Preview |
Abstract
ژوهش حاضر به منظور برآورد پایایی و روایی نسخهی تجدید نظر شدهی مقیاس مشاهدهی معلم از رفتار انطباقی در کلاس (TOCA-R) اجرا شده است. روشکار: این مطالعه از نوع تحقیقات آزمونسازی است و در آن 300 نفر از دانشآموزان سوم و چهارم ابتدایی شهر تبریز به روش نمونهگیری تک مرحلهای در سال تحصیلی 89-1388 انتخاب شدند. معلمان مدارس، مقیاس مشاهدهی معلم از رفتار انطباقی در کلاس و والدین دانشآموزان مقیاس درجهبندی رفتار مخرب (DBRS) را تکمیل کردند. در این پژوهش، به منظور بررسی ساختار عاملی (روایی سازه)، روایی همگرا و پایایی TOCA-R از تحلیل عاملی اکتشافی، ضریب همبستگی پیرسون و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها: برای محاسبهی روایی سازه، تحلیل عاملی به روش مولفههای اصلی با چرخش واریماکس، سه عامل پیشنهاد نمود که به ترتیب عاملهای بیتوجهی، پرخاشگری و رفتارهای جامعهپسندانه نام گرفتند. همسانی درونی این مقیاس نشان داد که TOCA از پایایی قابل قبولی برخوردار است. ضریب همبستگی بین سه زیرمقیاس رفتار انطباقی در کلاس با خردهمقیاسهای رفتار مخرب معنیدار بود (05/0P<). نتیجه گیری: نسخهی تجدید نظر شدهی مقیاس مشاهدهی معلم از رفتار انطباقی در کلاس برای اندازهگیری مشکلات رفتاری در موقعیتهای آموزشی، کارایی مناسبی دارد و میتوان آن را در موارد تشخیصی و درمانی به کار برد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | انطباق؛ رتبه بندی؛ ساختار؛ عامل؛ معلم |
Subjects: | R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry |
Divisions: | Other Journal > Journal of Fundamentals of Mental Health |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 30 Apr 2016 09:50 |
Last Modified: | 30 Apr 2016 09:50 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4701 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |