کیمیایی, سید علی and گرجیان مهلبانی, حسن (2011) اعتباریابی پرسش نامه ی مثلث شناختی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهدمقاله ی پژوهشی. مجله اصول بهداشت روانی, 13 (51). pp. 230-241. ISSN 1684-4300
|
Text
JFMH10071316723400.pdf Download (310kB) | Preview |
Abstract
هدف این پژوهش هنجاریابی پرسشنامهی مثلث شناختی (CTI) در میان دانشجویان بود. این پرسشنامه، شیوهی تفکر افراد افسرده را دربارهی خود، دنیا و آینده میسنجد. روشکار: مطالعهی حاضر از نوع مقطعیتوصیفی بوده و برای اعتباریابی آن 412 دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد (157 نفر مرد و 255 نفر زن) در سال تحصیلی 89-1388 به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها: ضریب پایایی آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 85/0 و برای خردهمقیاسهای نگرش نسبت به خود 80/0، نگرش نسبت به دنیا 73/0 و نگرش نسبت به آینده 81/0 میباشد. همچنین، در این هنجاریابی سئوالاتی که همخوانی معتبری نداشتند، مشخص شدند. نتیجه گیری: پرسشنامهی مثلث شناختی روی دانشجویان ایرانی میتواند به عنوان یک ابزار پایا و معتبر برای ارزیابی مثلث شناختی نظریهی بک و برای سنجش شیوهی تفکر دانشجویان افسرده باشد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | آینده؛ افسردگی؛ پرسش نامه ی مثلث شناختی؛ خود؛ دنیا |
Subjects: | R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry |
Divisions: | Other Journal > Journal of Fundamentals of Mental Health |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 03 May 2016 07:47 |
Last Modified: | 03 May 2016 07:47 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4725 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |