اعتباریابی پرسش نامه ی مثلث شناختی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهدمقاله ی پژوهشی

کیمیایی, سید علی and گرجیان مهلبانی, حسن (2011) اعتباریابی پرسش نامه ی مثلث شناختی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهدمقاله ی پژوهشی. مجله اصول بهداشت روانی, 13 (51). pp. 230-241. ISSN 1684-4300

[img]
Preview
Text
JFMH10071316723400.pdf

Download (310kB) | Preview
Official URL: http://jfmh.mums.ac.ir/article_1007_213.html

Abstract

هدف این پژوهش هنجاریابی پرسش­نامه­ی مثلث شناختی (CTI) در میان دانشجویان بود. این پرسش­نامه، شیوه­ی تفکر افراد افسرده را درباره­ی خود، دنیا و آینده می­سنجد. روش­کار: مطالعه­ی حاضر از نوع مقطعی­توصیفی بوده و برای اعتباریابی آن 412 دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد (157 نفر مرد و 255 نفر زن) در سال تحصیلی 89-1388 به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. برای تحلیل داده­ها، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته­ ها: ضریب پایایی آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 85/0 و برای خرده­مقیاس­های ­نگرش نسبت به خود 80/0، نگرش نسبت به دنیا 73/0 و نگرش نسبت به آینده 81/0 می­باشد. هم­چنین، در این هنجاریابی سئوالاتی که همخوانی معتبری نداشتند، مشخص شدند. نتیجه­ گیری: پرسش­نامه­ی مثلث شناختی روی دانشجویان ایرانی می­تواند به عنوان یک ابزار پایا و معتبر برای ارزیابی مثلث شناختی نظریه­ی بک و برای سنجش شیوه­ی تفکر دانشجویان افسرده باشد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: آینده؛ افسردگی؛ پرسش نامه ی مثلث شناختی؛ خود؛ دنیا
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journal > Journal of Fundamentals of Mental Health
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 03 May 2016 07:47
Last Modified: 03 May 2016 07:47
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4725

Actions (login required)

View Item View Item