بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانش آموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد

توکلی زاده, جهانشير and ابراهیمی قوام, صغری and فرخی, نورعلی and گلزاری, محمود (2011) بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانش آموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد. مجله اصول بهداشت روانی, 13 (51). pp. 250-259. ISSN 1684-4300

[img]
Preview
Text
JFMH10091319315400.pdf

Download (204kB) | Preview
Official URL: http://jfmh.mums.ac.ir/article_1009_213.html

Abstract

پژوهش­های متعددی در مورد خودتنظیمی و بهداشت جسمی و نقش یادگیری خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی و انگیزش یادگیری انجام گرفته، اما مطالعات درباره­ی یادگیری خودتنظیمی و بهداشت روانی اندک است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانش­آموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد در سال 88-1387 انجام گرفت. روش­کار: در این مطالعه­ی آزمایشی، تعداد 30 نفر از دانش­آموزان پسر (15 نفر برای گروه آزمون و شاهد) با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای از نواحی هفتگانه­ی آموزش و پرورش شهر مشهد انتخاب گردید. ابتدا پرسش­نامه­های راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و سلامت عمومی-28 به صورت پیش­آزمون در هر دو گروه اجرا شدند. سپس گروه آزمون تحت یک برنامه­ی آموزشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی به مدت 18 جلسه­ی یک ساعته قرار گرفتند. در پایان آموزش، پس­آزمون­های پرسش­نامه­های یاد شده در هر دو گروه اجرا شد. داده­های پژوهش با نرم­افزار SPSS و آزمون تی مستقل تحلیل شدند. یافته­ ها: بین میانگین­های نمرات اختلافی وضعیت سلامت روانی (34/0=P) و مولفه­های آن یعنی شکایات جسمانی (37/0=P)، اضطراب (59/0=P)، سوء­عملکرد اجتماعی (12/0=P) و افسردگی (19/0=P) در دو گروه آزمون و شاهد تفاوت معنی­داری وجود ندارد. نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج، آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانش­آموزان تاثیر معنی­داری ندارد. البتهرابطه­ی دو متغیر یاد شده می­تواند متاثر از عواملی هم­چون ابزار سنجش سلامت روانی، روش آموزش، مدت برنامه­ی آموزشی، فرصت تمرین و کاربرد راهبردها باشد. بنابراین برای قضاوت دقیق­تر پیرامون آن­ها، مطالعات بیشتری با در نظر گرفتن عوامل یاد شده ضرورت می­یابد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: آموزش؛ دانش آموزان؛ سلامت روانی
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journal > Journal of Fundamentals of Mental Health
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 04 May 2016 09:15
Last Modified: 04 May 2016 09:15
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4727

Actions (login required)

View Item View Item