تحلیل مسیر منبع کنترل، نشانگان افسردگی و پیشرفت تحصیلی بر افکار خودکشی:نقش تعدیل کنندگی جنس

فدایی, زهرا and عاشوری, احمد and هوشیاری, زهرا and ایزانلو, بهار (2011) تحلیل مسیر منبع کنترل، نشانگان افسردگی و پیشرفت تحصیلی بر افکار خودکشی:نقش تعدیل کنندگی جنس. مجله اصول بهداشت روانی, 13 (50). pp. 148-159. ISSN 1684-4300

[img]
Preview
Text
JFMH10151311363000.pdf

Download (295kB) | Preview
Official URL: http://jfmh.mums.ac.ir/article_1015_213.html

Abstract

مطالعات شیوع­شناسی نشان می­دهد که مشکلات مربوط به بهداشت روانی در بین دانشجویان، یکی از عمده­ترین مسائل آموزش عالی است. لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش منبع کنترل، نشانگان افسردگی و پیشرفت تحصیلی بر افکار خودکشی دانشجویان انجام شد. روش­کار: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و بر حسب نوع استفاده از نتایج، کاربردی است. نمونه­ای شامل250 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در سال تحصیلی 88-1387 است که به روش خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب و با مقیاس­های افکار خودکشی (SIS)، افسردگی دانشجویان (UCDI) و منبع کنترل راتر مورد اندازه­گیری قرار گرفتند. داده­های به دست آمده از مقیاس­های مذکور با استفاده از روش تحلیل مسیر به کمک نرم­افزار لیزرل تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج بررسی همبستگی بین متغیرهای پیش­بین و ملاک حاکی از آن است که جهت رابطه در هر دو گروه دختر و پسر در ماتریس همبستگی دو متغیره یکسان است. اما معنی­داری ضرایب و میزان واریانس تبیین شده­ی بین متغیرها در دو گروه دختر و پسر متفاوت است. نتیجه­ گیری: یافته­ها حاکی از ضرورت توجه به متغیر­های منبع کنترل، میزان افسردگی و پیشرفت تحصیلی و ارتباط آن­ها با افکار خودکشی دانشجویان است. جهت حفظ و ارتقای بهداشت روانی، پیشرفت تحصیلی دانشجویان و ارایه­ی خدمات مناسب بهداشت روانی باید به نقش اثربخشی این متغیرها توجه شده و در آزمون­های غربالگری و پایش سلامت روانی دانشجویان مد نظر قرار گیرند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: افسردگی؛ افکار خودکشی؛ پیشرفت تحصیلی؛ دانشجویان؛ منبع کنترل
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journal > Journal of Fundamentals of Mental Health
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 07 May 2016 07:01
Last Modified: 07 May 2016 07:01
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4734

Actions (login required)

View Item View Item