فدایی, زهرا and عاشوری, احمد and هوشیاری, زهرا and ایزانلو, بهار (2011) تحلیل مسیر منبع کنترل، نشانگان افسردگی و پیشرفت تحصیلی بر افکار خودکشی:نقش تعدیل کنندگی جنس. مجله اصول بهداشت روانی, 13 (50). pp. 148-159. ISSN 1684-4300
|
Text
JFMH10151311363000.pdf Download (295kB) | Preview |
Abstract
مطالعات شیوعشناسی نشان میدهد که مشکلات مربوط به بهداشت روانی در بین دانشجویان، یکی از عمدهترین مسائل آموزش عالی است. لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش منبع کنترل، نشانگان افسردگی و پیشرفت تحصیلی بر افکار خودکشی دانشجویان انجام شد. روشکار: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و بر حسب نوع استفاده از نتایج، کاربردی است. نمونهای شامل250 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در سال تحصیلی 88-1387 است که به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب و با مقیاسهای افکار خودکشی (SIS)، افسردگی دانشجویان (UCDI) و منبع کنترل راتر مورد اندازهگیری قرار گرفتند. دادههای به دست آمده از مقیاسهای مذکور با استفاده از روش تحلیل مسیر به کمک نرمافزار لیزرل تحلیل شدند. یافته ها: نتایج بررسی همبستگی بین متغیرهای پیشبین و ملاک حاکی از آن است که جهت رابطه در هر دو گروه دختر و پسر در ماتریس همبستگی دو متغیره یکسان است. اما معنیداری ضرایب و میزان واریانس تبیین شدهی بین متغیرها در دو گروه دختر و پسر متفاوت است. نتیجه گیری: یافتهها حاکی از ضرورت توجه به متغیرهای منبع کنترل، میزان افسردگی و پیشرفت تحصیلی و ارتباط آنها با افکار خودکشی دانشجویان است. جهت حفظ و ارتقای بهداشت روانی، پیشرفت تحصیلی دانشجویان و ارایهی خدمات مناسب بهداشت روانی باید به نقش اثربخشی این متغیرها توجه شده و در آزمونهای غربالگری و پایش سلامت روانی دانشجویان مد نظر قرار گیرند.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | افسردگی؛ افکار خودکشی؛ پیشرفت تحصیلی؛ دانشجویان؛ منبع کنترل |
Subjects: | R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry |
Divisions: | Other Journal > Journal of Fundamentals of Mental Health |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 07 May 2016 07:01 |
Last Modified: | 07 May 2016 07:01 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4734 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |