مطالعه کاريوتيپی يکصد دانش آموز استثنايی (دارای بهره هوشی کمتر) در بوشهر

شریعتی, منوچهر and نظارات, نگار (2003) مطالعه کاريوتيپی يکصد دانش آموز استثنايی (دارای بهره هوشی کمتر) در بوشهر. مجله علمی پژوهشی طب جنوب, 6 (2). pp. 127-133. ISSN 1735-4374

[img]
Preview
Text
BPUMS-v6n2p127-fa.pdf

Download (196kB) | Preview
Official URL: http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_id=117&sid=1&...

Abstract

عقب ماندگی های ذهنی ( (Mental Retardation با بهره هوشی کمتر از 86 در برگيرنده حداقل سه درصد افراد جامعه بوده و حداقل پنجاه درصد از آنها دارای منشاء ژنتيکی می باشند. غير طبيعی های کروموزومی C‏hromosomal abnormalities يکی از دو دسته عوامل اصلی ژنتيکی عامل پيدايش عقب ماندگی های ذهنی می باشند. جهت شناسائی ميزان نقش و سهم غير طبيعی های کروموزومی در پيدايش عقب ماندگی های ذهنی، با همکاری آموزش و پرورش استان بوشهر يکصد محصل دارای بهره هوشی بين 26 تا 85 از نظر کروموزومی بررسی گرديدند. از کشت خون محيطی و به طريقه قطره ای به مدت 70 ساعت و سپس توقف تقسيم در مرحله متا فاز با کولشيسين و بررسی ميکروسکوپی ميتوزهای رنگ شده به طريقه بندينگ Q , در 94 مورد از 100 کودک استثنائی گسترش کروموزومی حاصل گرديد که در آنها غير طبيعی های کروموزومی در 25 مورد مشاهده شد. شايعترين نوع غير طبيعی کروموزومی مشاهده شد. تريسومی کروموزوم 21 بود ( 19 درصد ). همچنين اينورژن کروموزوم شماره 9 در 2 مورد و کاريوتيپ های 46, XX+M ، 47,XXX /46,XX، 46, XY+15/13 ، 47,XXY/46,XY هر کدام در يک مورد نيز مشاهده گرديدند. بنابراين فراوانی غير طبيعی های کروموزومی و به ويژه شيوع تريسومی 21 در کودکان، با بهره هوشی بين 86-26 شهر بوشهر با ميانگين غير طبيعی های کروموزومی گزارش شده در سطح جهانی همخوانی دارد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: کاريوتيپ، عقب ماندگی ذهنی، بهره هوشی (IQ)، سندرم دان، باندينگ Q و G، تجزيه کروموزومی،
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Research Center > The Persian Gulf Tropical Medicine Research Center
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 18 Aug 2014 04:23
Last Modified: 18 Aug 2014 04:23
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/475

Actions (login required)

View Item View Item