شهریوری, کتایون and ناطق, ابراهیم and عظیم خانی, امین and عزیزی جوان, حبیب علی (2010) ساخت و هنجاریابی مقیاس درجه بندی تشخیص اختلال سلوک در دانش آموزان مقطع پنجم ابتدایی شهر تهران (فرم معلمان). مجله اصول بهداشت روانی, 12 (47). pp. 574-583. ISSN 1684-4300
|
Text
JFMH10391285187400.pdf Download (202kB) | Preview |
Abstract
هدف از این مطالعه، تهیهی پرسشنامهی رفتاری است که توانایی تشخیص اختلال سلوک را از سایر اختلالات کودکان داشته باشد. روشکار: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و 515 نفر از دانشآموزان مقطع پنجم ابتدایی در شهر تهران در سال تحصیلی 86-1385، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای انجام این مطالعه ابتدا لیستی از ویژگیهای اختلال سلوک بر طبق منابع بالینی تهیه و در اختیار متخصصین این رشته قرار گرفت، سپس پرسشنامه تنظیم شده به 10 نفر از معلمین مقطع پنجم ابتدایی داده شد و نظرات ایشان برای رفع ابهامات استفاده شد و پرسشنامهی نهایی تنظیم گردید. پایایی پرسشنامه از طریق روش آلفای کرونباخ، تنصیف و آزمون-آزمون مجدد مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: پس از تحلیل عامل به روش مولفههای اصلی و استفاده از چرخش واریماکس، 5 عامل پرخاشگری، بیمسئولیتی، فریبکاری، خرابکاری و روابط بینفردی ضعیف استخراج شدند که 70/74 درصد کل واریانس را تبیین میکنند. پایایی پرسشنامه از طریق روش آلفای کرونباخ 975/0، از طریق روش تنصیف 858/0 و از طریق روش آزمون-آزمون مجدد 973/0 به دست آمد. همبستگی آزمون با پرسشنامهی اختلال سلوک (فرم معلمان) 871/0 میباشد. نقطهی برش این آزمون با در نظر گرفتن انحراف استاندارد، چارک، آزمون حساسیت و ویژگی و هم چنین صدک، نمرهی 60 انتخاب گردید. نتیجهگیری: نسخهی نهایی پرسشنامهی تشخیصی اختلالسلوک (فرم معلمان) با پایایی مناسب تهیه گردید.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | اختلال سلوک؛ پایایی؛ روایی؛ هنجاریابی |
Subjects: | R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry |
Divisions: | Other Journal > Journal of Fundamentals of Mental Health |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 09 May 2016 08:27 |
Last Modified: | 09 May 2016 08:27 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4759 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |