تاثیر تمرین های ادراکی حرکتی بر مهارت های حرکتی و ریاضی در اوتیسم، بررسی تک آزمودنی

احمدی, سيد احمد and شاهی, یوسف (2010) تاثیر تمرین های ادراکی حرکتی بر مهارت های حرکتی و ریاضی در اوتیسم، بررسی تک آزمودنی. مجله اصول بهداشت روانی, 12 (46). pp. 534-541. ISSN 1684-4300

[img]
Preview
Text
JFMH10931277148600.pdf

Download (319kB) | Preview
Official URL: http://jfmh.mums.ac.ir/article_1093_215.html

Abstract

از آن جایی که فعالیت­های حرکتی موجب رشد نظام ادراکی می­شوند، نقش مهمی در فراگیری مهارت­های تحصیلی و اجتماعی ایفا می­کنند. کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب از درجاتی از اختلالات یادگیری رنج می­برند. پژوهش حاضر جهت بررسی اثربخشی تمرین­های ادراکی­حرکتی بر بهبود مهارت­های حرکتی و ریاضی یک کودک مبتلا به اوتیسم انجام گردید. معرفی مورد: در این پژوهش تک­آزمودنی، یک پسر 8 ساله مبتلا به اوتیسم و فاقد اختلال جسمی در تهران در سال 1388 مورد بررسی قرار گرفت. جهت اندازه­گیری مهارت­های حرکتی و ریاضی به ترتیب از آزمون­های­ لینکلن اوزرتسکی و ریاضیات ایران کی­مت استفاده شد. اطلاعات مربوط به خط پایه در 6 جلسه جمع­آوری شد. سپس 20 جلسه­ی مداخله­ی حسی­حرکتی، در هفت محور اصلی شامل آگاهی بدنی، برنامه­ریزی حرکتی، یکپارچگی حرکتی دوجانبه، مهارت­های تعادلی، هماهنگی حرکتی ظریف، مهارت­های عملکردی بینایی و مهارت­های حرکتی ­گفتاری انجام شد. داده­ها به روش درصد نقاط غیر هم­پوش تجزیه و تحلیل شدند. اندازه­ی اثر تمرین­های ادراکی حرکتی بر مهارت حرکتی و ریاضی به ترتیب 95/0 و 1/0 بود. نتیجه‌گیری: تمرین­های ادراکی ­حرکتی به خوبی مهارت­های حرکتی این کودک دچار اوتیسم را بهبود ­بخشید حال آن ­که تاثیر آن ها بر مهارت­های ریاضی بارز نبود.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: اوتیسم؛ ریاضی؛ عملکرد ادراکی حرکتی؛ مهارت های حرکتی
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journals > Journal of Fundamentals of Mental Health
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 10 May 2016 06:41
Last Modified: 10 May 2016 06:41
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4772

Actions (login required)

View Item View Item