احمدی, سيد احمد and شاهی, یوسف (2010) تاثیر تمرین های ادراکی حرکتی بر مهارت های حرکتی و ریاضی در اوتیسم، بررسی تک آزمودنی. مجله اصول بهداشت روانی, 12 (46). pp. 534-541. ISSN 1684-4300
|
Text
JFMH10931277148600.pdf Download (319kB) | Preview |
Abstract
از آن جایی که فعالیتهای حرکتی موجب رشد نظام ادراکی میشوند، نقش مهمی در فراگیری مهارتهای تحصیلی و اجتماعی ایفا میکنند. کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب از درجاتی از اختلالات یادگیری رنج میبرند. پژوهش حاضر جهت بررسی اثربخشی تمرینهای ادراکیحرکتی بر بهبود مهارتهای حرکتی و ریاضی یک کودک مبتلا به اوتیسم انجام گردید. معرفی مورد: در این پژوهش تکآزمودنی، یک پسر 8 ساله مبتلا به اوتیسم و فاقد اختلال جسمی در تهران در سال 1388 مورد بررسی قرار گرفت. جهت اندازهگیری مهارتهای حرکتی و ریاضی به ترتیب از آزمونهای لینکلن اوزرتسکی و ریاضیات ایران کیمت استفاده شد. اطلاعات مربوط به خط پایه در 6 جلسه جمعآوری شد. سپس 20 جلسهی مداخلهی حسیحرکتی، در هفت محور اصلی شامل آگاهی بدنی، برنامهریزی حرکتی، یکپارچگی حرکتی دوجانبه، مهارتهای تعادلی، هماهنگی حرکتی ظریف، مهارتهای عملکردی بینایی و مهارتهای حرکتی گفتاری انجام شد. دادهها به روش درصد نقاط غیر همپوش تجزیه و تحلیل شدند. اندازهی اثر تمرینهای ادراکی حرکتی بر مهارت حرکتی و ریاضی به ترتیب 95/0 و 1/0 بود. نتیجهگیری: تمرینهای ادراکی حرکتی به خوبی مهارتهای حرکتی این کودک دچار اوتیسم را بهبود بخشید حال آن که تاثیر آن ها بر مهارتهای ریاضی بارز نبود.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | اوتیسم؛ ریاضی؛ عملکرد ادراکی حرکتی؛ مهارت های حرکتی |
Subjects: | R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry |
Divisions: | Other Journal > Journal of Fundamentals of Mental Health |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 10 May 2016 06:41 |
Last Modified: | 10 May 2016 06:41 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4772 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |