کاکیا, لیدا (2010) تاثیر مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی بر بحران هویت در دانشآموزان دورهی راهنمایی تحصیلی. مجله اصول بهداشت روانی, 12 (45). pp. 430-437. ISSN 1684-4300
|
Text
JFMH11211269117000.pdf Download (177kB) | Preview |
Abstract
پژوهش حاضر جهت بررسی تاثیر شیوه واقعیتدرمانی گروهی بر بحران هویت در دانشآموزان دورهی راهنمایی تحصیلی انجام شد. روشکار: در این مطالعه نیمهتجربی 418 نفر از دانشآموزان پایهی سوم راهنمایی که در سال 7-1386 در شهر خرمآباد تحصیل می کردند به روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامهی هویت شخصی را به عنوان پیش آزمون تکمیل کردند. سپس 32 نفر که نمرات بالاتری را کسب کردند انتخاب و به طور تصادفی به 2 گروه تقسیم شدند. 16 نفر گروه آزمون را تشکیل داده و 10 جلسه مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیتدرمانی دریافت نمودند. گروه شاهد شامل 16 دانشآموز بود که هیچگونه مداخلهای را تجربه نکردند. نهایتا" گروههای آزمون و شاهد بار دیگر آزمون هویت شخصی را به عنوان پسآزمون تکمیل نمودند. شاخص های توصیفی، رگرسیون چندمتغیره و تحلیل کوواریانس جهت تحلیل داده ها استفاده شدند. یافتهها: میانگیننمره ی هویت شخصی دانشآموزان 43/7± 65/12 بود و 72 نفر بحران هویت زیادی داشتند. رگرسیون چند متغیره نشان داد که مشاورهی گروهی با رویکرد واقعیت درمانی به طور معنیداری میتواند بحران هویت را در دانشآموزان تخفیف دهد (05/0P<). با این وجود دختران و پسران از لحاظ میزان اثربخشی این روش تفاوت معنیداری نداشتند (05/0P>). نتیجهگیری: روش مشاورهی گروهی مبتنی بر واقعیتدرمانی در درمان بحران هویت در نوجوانان، صرف نظر از تفاوتهای جنسیتی آنان توصیه می شود.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | بحران هویت؛ دانش آموزان؛ مشاوره؛ واقعیت درمانی |
Subjects: | R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry |
Divisions: | Other Journal > Journal of Fundamentals of Mental Health |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 11 May 2016 06:06 |
Last Modified: | 11 May 2016 06:06 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4778 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |