تاثیر مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی بر بحران هویت در دانش‌آموزان دوره‌ی راهنمایی تحصیلی

کاکیا, لیدا (2010) تاثیر مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی بر بحران هویت در دانش‌آموزان دوره‌ی راهنمایی تحصیلی. مجله اصول بهداشت روانی, 12 (45). pp. 430-437. ISSN 1684-4300

[img]
Preview
Text
JFMH11211269117000.pdf

Download (177kB) | Preview
Official URL: http://jfmh.mums.ac.ir/article_1121.html

Abstract

پژوهش حاضر جهت بررسی تاثیر شیوه واقعیت­درمانی گروهی بر بحران هویت در دانش‌آموزان دوره‌ی راهنمایی تحصیلی انجام شد. روش­کار: در این مطالعه نیمه­تجربی 418 نفر از دانش­آموزان پایه­ی سوم راهنمایی که در سال 7-1386 در شهر خرم­آباد تحصیل می کردند به روش نمونه گیری خوشه­ای انتخاب شدند و پرسش­نامه­ی هویت شخصی را به عنوان پیش آزمون تکمیل کردند. سپس 32 نفر که نمرات بالاتری را کسب کردند انتخاب و به طور تصادفی به 2 گروه تقسیم شدند. 16 نفر گروه آزمون را تشکیل داده و 10 جلسه مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت­درمانی دریافت نمودند. گروه شاهد شامل 16 دانش­آموز بود که هیچ­گونه مداخله­ای را تجربه نکردند. نهایتا" گروه­های آزمون و شاهد بار دیگر آزمون هویت شخصی را به عنوان پس­آزمون تکمیل نمودند. شاخص های توصیفی، رگرسیون چندمتغیره و تحلیل کوواریانس جهت تحلیل داده ها استفاده شدند. یافته‌ها: میانگیننمره ی هویت شخصی دانش­آموزان 43/7± 65/12 بود و 72 نفر بحران هویت زیادی داشتند. رگرسیون چند متغیره نشان داد که مشاوره­ی گروهی با رویکرد واقعیت درمانی به طور معنی­داری می­تواند بحران هویت را در دانش‌آموزان تخفیف دهد (05/0P<). با این وجود دختران و پسران از لحاظ میزان اثربخشی این روش تفاوت معنی­داری نداشتند (05/0P>). نتیجه‌گیری: روش مشاوره­ی گروهی مبتنی بر واقعیت­درمانی در درمان بحران هویت در نوجوانان، صرف نظر از تفاوت­های جنسیتی آنان توصیه می شود.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: بحران هویت؛ دانش آموزان؛ مشاوره؛ واقعیت درمانی
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journal > Journal of Fundamentals of Mental Health
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 11 May 2016 06:06
Last Modified: 11 May 2016 06:06
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4778

Actions (login required)

View Item View Item