قمری گیوی, حسین and نریمانی, محمد and ربیعی, ژاله (2010) مقایسه ی کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی، ناتوانی در یادگیری و کودکان بهنجار. مجله اصول بهداشت روانی, 11 (44). pp. 322-333. ISSN 1684-4300
|
Text
JFMH12161261427400.pdf Download (235kB) | Preview |
Abstract
این پژوهش جهت مقایسهی کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه بیشفعالی، ناتوانی در یادگیری و کودکان بهنجار انجام شد. روشکار: پژوهش مقایسهای حاضر بر روی تمامی دانشآموزان سوم ابتدایی تا اول راهنمایی که در سال 1386 در مدارس عادی و مراکز کودکان استثنایی شهر اردبیل تحصیل میکردند اجرا شد. شصت آزمودنی شامل 20 پسر مبتلا به اختلال نقصتوجه بیشفعالی، 20 کودک مبتلا به ناتوانی در یادگیری و 20 کودک عادی، به شیوهی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسش نامهی کانرز، آزمون قلبها و گلها، آزمون های سیمون 1 و2، آزمون جستجوی دیداری و آزمون ارزیابی هوش ریون استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی LSD تحلیلگردیدند. یافتهها: نتایج تفاوت معنیداری در زمینه کارکردهای اجرایی بین سه گروه نشان دادند (00/0P<). کودکان دارای اختلال نقصتوجه بیشفعالی نسبت به کودکان دچار ناتوانی در یادگیری، نمرات بالاتری را در حافظهی فعال کسب کردند (05/ 0P<)، اما از نظر بازداری تفاوت معنیداری نداشتند (05 /0P>). کودکان مبتلا به ناتوانی در یادگیری نسبت به کودکان بهنجار در هر دو زمینهی بازداری و حافظهی فعال نمرات کمتری کسبکردند (01/ 0P<). نتیجهگیری: کودکانی که از ناتوانی در یادگیری رنج میبرند، در مقایسه با کودکان بهنجار و کودکان دارای اختلال نقصتوجه بیشفعالی، اختلال بیشتری در کارکردهای اجرایی دارند.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | اختلال نقص توجه بیش فعالی؛ کارکردهای اجرایی؛ کودک؛ ناتوانی در یادگیری |
Subjects: | R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry |
Divisions: | Other Journal > Journal of Fundamentals of Mental Health |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 14 May 2016 09:05 |
Last Modified: | 14 May 2016 09:05 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4788 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |