بررسی مقایسهای باورهای خودکارآمدی شغلی دختران و پسران دبیرستانی

فولادچنگ, محبوبه (2010) بررسی مقایسهای باورهای خودکارآمدی شغلی دختران و پسران دبیرستانی. مجله اصول بهداشت روانی, 11 (44). pp. 334-343. ISSN 1684-4300

[img]
Preview
Text
JFMH12171261427400.pdf

Download (291kB) | Preview
Official URL: http://jfmh.mums.ac.ir/article_1217.html

Abstract

شواهد موجود بیانگر نقش باورهای خودکارآمدی در انتخاب مشاغل و رشد حرفه‌ای است. این باورها ممکن است در دو جنس متفاوت باشند. تحقیق حاضر با هدف مقایسه‌ی باورهای خودکارآمدی شغلی دختران و پسران دبیرستانی انجام شده­است. روش­کار: این مطالعه علی­مقایسه‌ای بر روی دانش‌آموزان دبیرستانی استان فارس انجام­شد. شرکت­کنندگان شامل 1833 دانش‌آموز دبیرستانی (1007 دختر و 826 پسر) به شیوه‌ی نمونه‌گیری خوشه‌ای از بین مناطق مختلف استان فارس انتخاب­شدند. تمامی شرکت­کنندگان پرسش­نامه‌ی خودکارآمدی شغلی را تکمیل­کردند. پایایی و روایی ابزار ‌‌با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ و روایی ملاکی بررسی­شد و به منظور تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس یکسویه استفاده­شد. یافته‌ها: دختران و پسران در خودکارآمدی تحصیلی مشاغل مردانه تفاوت معنی­داری نداشتند (05/0<P)، درحالی­که دختران در مقایسه با پسران نمرات پایین­تری در مورد باورهای خودکارآمدی انجام وظایف شغل‌های مردانه کسب­کردند (03/0= P). دختران در مقایسه با پسران نمرات بالاتری در مورد خودکارآمدی تحصیلی مشاغل زنانه (0001/0=P) و خودکارآمدی انجام وظایف شغلی زنانه (0001/0=P) کسب­کردند. نتیجه‌گیری: یافته‌ها لزوم فراهم­سازی فرصت‌های شغلی برای دختران و ارایه‌ی راهکارهایی به منظور افزایش خودکارآمدی شغلی آنان را نشان می­دهند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: جنسیت؛ خودکارآمدی؛ شغل
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journal > Journal of Fundamentals of Mental Health
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 14 May 2016 09:05
Last Modified: 14 May 2016 09:05
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4789

Actions (login required)

View Item View Item