فولادچنگ, محبوبه (2010) بررسی مقایسهای باورهای خودکارآمدی شغلی دختران و پسران دبیرستانی. مجله اصول بهداشت روانی, 11 (44). pp. 334-343. ISSN 1684-4300
|
Text
JFMH12171261427400.pdf Download (291kB) | Preview |
Abstract
شواهد موجود بیانگر نقش باورهای خودکارآمدی در انتخاب مشاغل و رشد حرفهای است. این باورها ممکن است در دو جنس متفاوت باشند. تحقیق حاضر با هدف مقایسهی باورهای خودکارآمدی شغلی دختران و پسران دبیرستانی انجام شدهاست. روشکار: این مطالعه علیمقایسهای بر روی دانشآموزان دبیرستانی استان فارس انجامشد. شرکتکنندگان شامل 1833 دانشآموز دبیرستانی (1007 دختر و 826 پسر) به شیوهی نمونهگیری خوشهای از بین مناطق مختلف استان فارس انتخابشدند. تمامی شرکتکنندگان پرسشنامهی خودکارآمدی شغلی را تکمیلکردند. پایایی و روایی ابزار با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ و روایی ملاکی بررسیشد و به منظور تحلیل دادهها از تحلیل واریانس یکسویه استفادهشد. یافتهها: دختران و پسران در خودکارآمدی تحصیلی مشاغل مردانه تفاوت معنیداری نداشتند (05/0<P)، درحالیکه دختران در مقایسه با پسران نمرات پایینتری در مورد باورهای خودکارآمدی انجام وظایف شغلهای مردانه کسبکردند (03/0= P). دختران در مقایسه با پسران نمرات بالاتری در مورد خودکارآمدی تحصیلی مشاغل زنانه (0001/0=P) و خودکارآمدی انجام وظایف شغلی زنانه (0001/0=P) کسبکردند. نتیجهگیری: یافتهها لزوم فراهمسازی فرصتهای شغلی برای دختران و ارایهی راهکارهایی به منظور افزایش خودکارآمدی شغلی آنان را نشان میدهند.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | جنسیت؛ خودکارآمدی؛ شغل |
Subjects: | R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry |
Divisions: | Other Journal > Journal of Fundamentals of Mental Health |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 14 May 2016 09:05 |
Last Modified: | 14 May 2016 09:05 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4789 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |