ارتباط شیوه تربیتی والدین با میزان شایستگی تحصیلی دانش­آموزان نوجوان مدارس شهر تبریز، در سال

رحمانی, فرناز and سید فاطمی, نعیمه and برادران رضايی, مهين and صداقت, کامران (2006) ارتباط شیوه تربیتی والدین با میزان شایستگی تحصیلی دانش­آموزان نوجوان مدارس شهر تبریز، در سال. مجله اصول بهداشت روانی, 8 (30). pp. 11-16. ISSN 1684-4300

[img]
Preview
Text
JFMH18141150921800.pdf

Download (204kB) | Preview
Official URL: http://jfmh.mums.ac.ir/article_1814.html

Abstract

حفظ ارتباط مثبت بین والدین و نوجوان می­تواند انگیزه وی را در مورد آن چه به موفقیت تحصیلی­اش مربوط می­شود، افزایش دهد. تحقیقات نشان داده است شیوه تربیتی والدین، موفقیت تحصیلی نوجوان را تحت تاثیر قرار می­دهد. بنابراین، با توجه به اهمیت شیوه تربیتی والدین برای رشد موفقیت تحصیلی فرزندان، این پژوهش به منظور تعیین ارتباط شیوه تربیتی والدین با شایستگی تحصیلی نوجوانان انجام گرفت. روش کار: در این مطالعه همبستگی توصیفی، 360 نفر دانش­آموز نوجوان از مدارس دولتی شهر تبریز به روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش نامه­ شیوه تربیتی والدین و مقیاس شایستگی تحصیلی بود. آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و LSD برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج: بیشترین درصد دانش­آموزان نوجوان (7/39%) شیوه تربیتی والدین را اقتدارمنش گزارش کرده بودند. همچنین بیشترین درصد دانش­آموزان نوجوان (2/39 %) شایستگی تحصیلی بالایی داشتند. ارتباط آماری معنی­داری بین شیوه تربیتی والدین با شایستگی تحصیلی وجود داشت (000/0P=). نتیجه­گیری: با توجه به این که اکثریت نوجوانان شیوه تربیتی اقتدارمنش را گزارش کرده بودند و شیوه تربیتی اقتدارمنش ارتباط معنی­داری با شایستگی تحصیلی داشت، لذا آموزش والدین درباره پیامدهای شیوه تربیتی آنها برای فرزندان و خصوصیات دوره نوجوانی موجب ارتقا موفقیت های تحصیلی نوجوانان می­شود.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: شیوه تربیتی والدین؛ شایستگی تحصیلی؛ نوجوان
Subjects: R Medicine > RC Internal medicine > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry
Divisions: Other Journal > Journal of Fundamentals of Mental Health
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 30 May 2016 08:21
Last Modified: 30 May 2016 08:21
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4866

Actions (login required)

View Item View Item