قابلیت یادگیری سازمانی و اجرای حاکمیت بالینی در بیمارستان تامین اجتماعی

ابراهیم پور, حبیب and یعقوبی, نورمحمد and زاهدی, سید سعید (2015) قابلیت یادگیری سازمانی و اجرای حاکمیت بالینی در بیمارستان تامین اجتماعی. مجله بیمارستان, 15 (2). pp. 75-83. ISSN 2228-7450

[img]
Preview
Text
jhosp-v15n2p75-fa.pdf

Download (242kB) | Preview
Official URL: http://jhosp.tums.ac.ir/browse.php?a_id=5434&sid=1...

Abstract

زمینه و هدف: یادگیری سازمانی در نظریه‌ها و مدلهای مختلف در بعد نظری و تجربی تاثیر زیادی در تحولات سازمانها داشته است و زمینه مساعدی برای تسهیل هر نوع تغییر و تحولی فراهم می‌کند. این قابلیت می‌تواند در اجرای حاکمیت بالینی نیز نقش اساسی ایفا نماید. موارد و روش‌ها: مطالعه حاضر مطالعه‌ای توصیفی- تحلیلی بود و به شیوه مقطعی در شش ماه اول سال 93 انجام شد. جامعه آماری کارکنان بیمارستان تامین اجتماعی اردبیل بود. برای انتخاب نمونه از نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و تعداد نمونه 170 نفر به دست آمد. از پرسشنامه 16 سوالی گومژ و همکاران برای سنجش قابلیت یادگیری در چهار بعد و از پرسشنامه 35 سوالی محقق ساخته برای سنجش حاکمیت بالینی در هفت بعد استفاده گردید. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده گردید. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 18 انجام شد. نتایج: نتایج تحقیق نشان داد که قابلیت یادگیری با اجرای حاکمیت بالینی با ضریب 507/0 رابطه معنی‌داری دارد این ضریب برای تعهد مدیریت 644/0، دید سیستمی 498/0، فضای باز و آزمایشگری 446/0 و انتقال و یکپارچگی دانش 261/0 بود. نتیجه‌گیری: با توجه به نقش تاثیرگذار قابلیت یادگیری در اجرای حاکمیت بالینی پیشنهاد می‌شود زمینه لازم برای تقویت قابلیت یادگیری سازمانی در چهار بعد بویژه در بعد حمایت مدیریتی و دید سیستمی فراهم شود تا حاکمیت بالینی با اثربخشی بیشتر اجرا گردد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: حاکمیت بالینی، قابلیت یادگیری سازمانی، بیمارستان تامین اجتماعی،
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Journal of Hospital
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 11 Jun 2016 08:00
Last Modified: 11 Jun 2016 08:00
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4888

Actions (login required)

View Item View Item