عرب, محمد and حسینی, مصطفی and پناهی توسنلو, محمد and خلیلی, زیبا (2014) مخاطرات شغلی کادر پرستاری بخش اورژانس بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله بیمارستان, 14 (2). pp. 35-48. ISSN 2228-7450
|
Text
jhosp-v14n2p35-fa.pdf Download (361kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: از آنجا که پرستاران بزرگترین گروه ارائه کننده خدمات مراقبتی در نظام بهداشت و درمان می باشند و بخش اورژانس جزء بخشهای با ریسک بالا از نظر آسیبهای شغلی شناخته می شود هدف مطالعه حاضر شناسایی مخاطرات شغلی کادر پرستاری بخش اورژانس می باشد. مواد و روشها: مطالعه بر روی 250 نفر از کادر پرستاری بخش اورژانس بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. روش نمونه گیری تصادفی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای بود که اعتبار و روایی آن مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها: سطح آسیبهای شغلی افراد مورد مطالعه با میانگین 55/0± 87/2 در حد متوسط ارزیابی شد. بین ابعاد مخاطرات شغلی، مخاطرات روانی_ اجتماعی و سازمانی و مخاطرات ارگونومیکی به ترتیب با میانگین 47/0± 58/3 و 71/0± 57/3 مهمترین و مخاطرات شیمیایی (78/0± 99/1) کم اهمیت ترین منبع آسیب شغلی گزارش شدند. از بین متغیرهای مورد بررسی بین بیمارستان، سابقه خدمت، میزان تحصیلات، وضعیت استخدامی و گذراندن دوره آموزشی مخاطرات شغلی با میزان آسیبهای شغلی ارتباط آماری معناداری وجود داشت(05/0>p ). نتیجه گیری: پرستاران در زمینه آسیبهای شغلی با عوامل خطرساز متعددی در حیطه های مختلف رو به رو هستند و برای از بین بردن این عوامل خطرساز نیاز به راهکارهایی در حیطه های مختلف است. بکارگیری ملاحظات ارگونومیک، تدوین برنامه های آموزشی مناسب، فراهم نمودن آموزش های کافی در این زمینه و ...، می تواند منجر به کاهش این آسیبهای شغلی و افزایش بهره وری آنها گردد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | مخاطرات شغلی، آسیب شغلی، بخش اورژانس، کادر پرستاری، |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Other Journal > Journal of Hospital |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 20 Jun 2016 09:31 |
Last Modified: | 20 Jun 2016 09:31 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4930 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |