وظیفه, زهرا and توکلی, فرشاد (2014) بررسی رابطه مؤلفههای فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در سازمانهای آموزشی- درمانی. مجله بیمارستان, 14 (2). pp. 139-146. ISSN 2228-7450
|
Text
jhosp-v14n2p139-fa.pdf Download (302kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: مدیریت دانش نقش مهمی در موفقیت سازمانها ایفا میکند. عوامل زیادی ازجمله فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش تأثیرگذار است. لذا هدف پژوهش تعیین رابطه بین فرهنگ سازمانی و ابعاد آن با مدیریت دانش است. مواد و روشها: مطالعه مقطعی توصیفی-تحلیلی حاضر در سال 1392 انجام شد. جهت انجام پژوهش 322 نفر از کارکنان 3 بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به روش نمونهگیری تصادفی-طبقه ای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی و محقق ساخته مدیریت دانش استفاده شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی بهوسیله نرمافزار SPSS ویرایش 18 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. همچنین نتایج آزمون سایر اهداف نشان داد که بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی (قبیله، بازار، ادهوکراسی) و مدیریت دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین فرهنگ سازمانی بوروکراتیک و مدیریت دانش رابطه منفی و معناداری وجود داشت. نتیجهگیری: فرهنگ سازمانی یکی از مهمترین ابزارهای استقرار و اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش در سازمانها محسوب میشود. تغییر در فرهنگ سازمانی بهمنظور استقرار مدیریت دانش در سازمانهای آموزشی - درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی و بهداشتی زاهدان باید به نحوی باشد که فرهنگ سازمانی قبیله و فرهنگ سازمانی ادهوکراسی نسبت به سایر فرهنگها بیشتر موردتوجه قرار گیرد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش، سازمانهای آموزشی- درمانی، |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Other Journal > Journal of Hospital |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 25 Jun 2016 09:45 |
Last Modified: | 25 Jun 2016 09:45 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/4944 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |