حمزاده, پژمان and پوررضا, ابوالقاسم and پناهی توسنلو, محمد and سلیمی, محمد (2011) سبکهای یادگیری دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله بیمارستان, 10 (4). pp. 37-44. ISSN 2228-7450
|
Text
jhosp-v10n4p37-fa.pdf Download (726kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: شناسایی سبکهای یادگیری فراگیران در جهتدهی به فعالیتهای تدریس و یادگیری اهمیت فراوانی دارد. این مطالعه با هدف تعیین سبکهای یادگیری دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1390 انجام گردید. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، کلیه دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده این پژوهش، پرسشنامه استاندارد سبکهای یادگیری وارک (VARK) بود. برای تحلیل نتایج از نرم افزار VARK طراحی شده در محیط Excel و SPSS 16 استفاده گردید. نتایج: از مجموع 150 دانشجوی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، 130 نفر با تکمیل پرسشنامه در مطالعه شرکت کردند(میزان پاسخگویی87 درصد بود). تنها 33/1 درصد از دانشجویان مورد مطالعه سبک یادگیری تک وجهی را ترجیح میدادند؛ در میان این دانشجویان، 10/8 درصد جنبشی/حرکتی، 10 درصد خواندن/نوشتن، 9/2 درصد شنیداری و 3/1 درصد دیداری بودند. در مقابل، اکثریت دانشجویان(66/9 درصد)، سبکهای یادگیری چندوجهی (18/5 درصد دو وجهی، 13/1 درصد سه وجهی و 35/4 درصد چهار وجهی) را به عنوان سبک غالب یادگیری ترجیح میدادند. ارتباط معناداری بین معدل، مقطع و جنس با سبکهای یادگیری مشاهده نشد. نتیجه گیری: آگاهی از اینکه دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دارای سبکهای یادگیری متفاوتی هستند به آموزشدهنده در توسعه روشهای آموزشی مؤثر و متناسب با سبک یادگیری دانشجویان کمک خواهد کرد. بر اساس یافتهها پیشنهاد میشود که برای دانشجویان این رشته از شیوههای فعال یادگیری مانند بحث در کلاس، ایفای نقش و شبیهسازی استفاده شود.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | سبک یادگیری وارک، دیداری، شنیداری، خواندن/نوشتن، جنبشی/حرکتی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Other Journal > Journal of Hospital |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 20 Jul 2016 05:55 |
Last Modified: | 20 Jul 2016 05:55 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5099 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |