طراحی و تبیین الگوی رضایت بیماران در بیمارستانها : با تاکید بر نقش هوش عاطفی، هوش معنوی و هیجان پذیری کادرهای درمانی

رضائیان, علی and هادیزاده مقدم, اکرم and نائیجی, محمدجواد (2011) طراحی و تبیین الگوی رضایت بیماران در بیمارستانها : با تاکید بر نقش هوش عاطفی، هوش معنوی و هیجان پذیری کادرهای درمانی. مجله بیمارستان, 11 (3). pp. 33-41. ISSN 2228-7450

[img]
Preview
Text
jhosp-v10n3p33-fa.pdf

Download (345kB) | Preview
Official URL: http://jhosp.tums.ac.ir/browse.php?a_id=51&sid=1&s...

Abstract

زمینه و هدف: با جود اینکه در مورد اهمیت نقش هوش عاطفی و خلق و خوی کادرهای درمانی در رضایت بیماران توافق کلی وجود دارد، اما شواهد تجربی کمی در این خصوص وجود دارد و تبیین نظری روشنی صورت نگرفته است. در راستای رفع این شکاف نظری، هدف مقاله حاضر، ارائه الگویی از رضایت بیماران در بیمارستانها با تمرکز بر نقش هوش عاطفی، هوش معنوی و هیجان پذیری مثبت و منفی کادرهای درمانی است. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی است و جامعه آماری آن، پزشکان و پرستاران 2 بیمارستان دولتی و 2 بیمارستان خصوصی استان تهران و بیماران آنها می باشند. داده های تحقیق از 228 آزمودنی گردآوری شده است که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. ابزار اصلی گردآوری داده های تحقیق، پرسشنامه است که پایایی تمامی پرسشنامه ها بالاتر از سطح قابل قبول (0/7) بوده است. برای تحلیل داده ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون t ، و روش تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج: نتایج تحقیق بیانگر این است که ویژگیهای روحی و عاطفی در کادرهای درمانی، قدرت تبیین 39 درصد از رضایت بیماران را دارا می باشند (0/39 (R2=که در مطالعات رفتاری، بسیار قابل توجه می باشد. از میان متغیرهای مستقل تحقیق، به ترتیب هوش عاطفی، هیجان پذیری مثبت و هوش معنوی، بیشترین تاثیر مثبت را بر رضایت بیماران دارند و هیجان پذیری منفی دارای تاثیر منفی بر رضایت بیماران می باشد. همچنین، برقراری ارتباط اثربخش با بیمار، عملکرد شغلی و انسجام بین کادر درمانی در مدل نقش متغیر میانجی را ایفا می کنند. نتیجه گیری: پرستاران و پزشکان به علت دشواری کار و مواجه بودن با مشتریانی که از بیماری رنج می برند، باید از خلق و خوی مناسب و سطح بالایی از هوش عاطفی و معنوی برخوردار باشند تا بتوانند علاوه بر انجام وظایف کاری، رضایت نهایی بیماران را نیز کسب کنند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: رضایت بیمار، هوش عاطفی، هیجان پذیری، هوش معنوی، بیمارستان
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journals > Journal of Hospital
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 23 Jul 2016 04:55
Last Modified: 23 Jul 2016 04:55
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5106

Actions (login required)

View Item View Item