بررسی تاثير برنامه توانبخشی هيجانی مبتنی بر رايانه بر درک حالات هيجانی در کودکان پيش دبستانی

نجاتی, وحید and شیری, اسماعیل and فرقانی, سمانه (2014) بررسی تاثير برنامه توانبخشی هيجانی مبتنی بر رايانه بر درک حالات هيجانی در کودکان پيش دبستانی. مجله علوم پزشکی رازی, 21 (120). pp. 19-26. ISSN 2228-7051

[img]
Preview
Text
RJMS-v21n120p19-fa.pdf

Download (787kB) | Preview
Official URL: http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_id=3138&sid=1&...

Abstract

زمينه و هدف : بازشناسی هيجان چهره يک عامل مهم در برقراری ارتباطات اجتماعی است و نقص در اين توانايی مي­تواند تعامل اجتماعی کودک را مختل نمايد. هدف اين مطالعه بررسی تاثير تمرين­های بازشناسی حالات هيجانی صورت بر بهبود درک حالات هيجانی آنها بود. روش کار: اين پژوهش از نوع پژوهش شبه تجربی است و در قالب يک طرح پيش آزمون- پس آزمون بدون گروه کنترل انجام شده است. نمونه مورد استفاده در اين پژوهش شامل 30 نفر دختر دوره­ی پيش دبستانی با سن 6 سال مي­باشد که با استفاده از روش نمونه­گيری در دسترس انتخاب شدند. برنامه مداخله به صورت پيشرونده به نمونه­ها ارائه شده و برای پاسخ­های شرکت کنندگان، بازخورد ارايه مي­شد. برای تحليل اطلاعات از رو­ش­های آماری توصيفی و آزمون­های تی وابسته و اندازه­گيری مکرر استفاده شد. يافته­ها: يافته­های مطالعه نشان داد که تمرينات بازشناسی حالات هيجانی در بازشناسی حالت هيجانی شادی ( 001/0 p< )، بازشناسی حالت هيجانی غم ( 005/0 p< )، بازشناسی حالت هيجانی خشم ( 000/0 p< ) و در بازشناسی حالت هيجانی ترس ( 000/0 p< ) تاثير گذار است. نتيجه­گيری: هر چند که ادراک حالات هيجانی يک فرايند ضمنی است و کودک در روند رشد بدون آموزش مستقيم آن را ياد می گيرد، وليکن بر اساس يافته­های مطالعه حاضر مي­توان نتيجه گرفت که بازشناسی حالات هيجانی مي­تواند به صورت صريح به وسيله درمانگر آموزش داده شود. واژه‌های کلیدی: بازشناسی هيجانی، توانبخشی هيجانی، کودکان پيش دبستانی،

Item Type: Article
Subjects: WS Pediatrics
Divisions: Other Journal > Razi Journal of Medical Sciences
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 19 Aug 2014 06:07
Last Modified: 25 Jul 2017 06:46
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/517

Actions (login required)

View Item View Item