نجاتی, وحید and شیری, اسماعیل and فرقانی, سمانه (2014) بررسی تاثير برنامه توانبخشی هيجانی مبتنی بر رايانه بر درک حالات هيجانی در کودکان پيش دبستانی. مجله علوم پزشکی رازی, 21 (120). pp. 19-26. ISSN 2228-7051
|
Text
RJMS-v21n120p19-fa.pdf Download (787kB) | Preview |
Abstract
زمينه و هدف : بازشناسی هيجان چهره يک عامل مهم در برقراری ارتباطات اجتماعی است و نقص در اين توانايی ميتواند تعامل اجتماعی کودک را مختل نمايد. هدف اين مطالعه بررسی تاثير تمرينهای بازشناسی حالات هيجانی صورت بر بهبود درک حالات هيجانی آنها بود. روش کار: اين پژوهش از نوع پژوهش شبه تجربی است و در قالب يک طرح پيش آزمون- پس آزمون بدون گروه کنترل انجام شده است. نمونه مورد استفاده در اين پژوهش شامل 30 نفر دختر دورهی پيش دبستانی با سن 6 سال ميباشد که با استفاده از روش نمونهگيری در دسترس انتخاب شدند. برنامه مداخله به صورت پيشرونده به نمونهها ارائه شده و برای پاسخهای شرکت کنندگان، بازخورد ارايه ميشد. برای تحليل اطلاعات از روشهای آماری توصيفی و آزمونهای تی وابسته و اندازهگيری مکرر استفاده شد. يافتهها: يافتههای مطالعه نشان داد که تمرينات بازشناسی حالات هيجانی در بازشناسی حالت هيجانی شادی ( 001/0 p< )، بازشناسی حالت هيجانی غم ( 005/0 p< )، بازشناسی حالت هيجانی خشم ( 000/0 p< ) و در بازشناسی حالت هيجانی ترس ( 000/0 p< ) تاثير گذار است. نتيجهگيری: هر چند که ادراک حالات هيجانی يک فرايند ضمنی است و کودک در روند رشد بدون آموزش مستقيم آن را ياد می گيرد، وليکن بر اساس يافتههای مطالعه حاضر ميتوان نتيجه گرفت که بازشناسی حالات هيجانی ميتواند به صورت صريح به وسيله درمانگر آموزش داده شود. واژههای کلیدی: بازشناسی هيجانی، توانبخشی هيجانی، کودکان پيش دبستانی،
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | WS Pediatrics |
Divisions: | Other Journal > Razi Journal of Medical Sciences |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 19 Aug 2014 06:07 |
Last Modified: | 25 Jul 2017 06:46 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/517 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |