بررسی گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر سال 1390

سجادیان, سیده صفیه and حق شناس, سید محمد and معتمد, نیلوفر (2011) بررسی گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر سال 1390. Other thesis, دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني بوشهر.

[img]
Preview
Text
sajadiyan1-15.pdf

Download (312kB) | Preview
Official URL: http://www.Dlib.bpums.ac.ir

Abstract

تفكر انتقادي به معناي درست انديشيدن در تلاش براي آگاهي يافتن درباره جهان است و شامل فرآيندهاي ذهني تشخيص، تحليل و ارزيابي داده ها مي باشد. تفكر انتقادي بالاترين سطح تفكر است و در طبقه بندي هدف هاي آموزشي، به طبقه تحليل و ارزشيابي مربوط مي شود. نتيجه تفكر مستدل و تيزبينانه، كسب موفقيت در زمينه هاي متعدد زندگي از جمله تحصیل و حرفه آینده است. اين پژوهش، با هدف بررسي گرایش به مهارت هاي تفكر انتقادي در دانشجويان پزشكي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر انجام گرديد. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی که به روش مقطعی بر روی 174 نفر از دانشجویان پزشکی مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر شاغل به تحصيل در سال 91-1390 انجام پذیرفت، تمامی آنان چک لیست اطلاعات دموگرافیک شامل سن، جنس، سال ورود به دانشگاه و مقطع فعلی دانشجو و پرسشنامه استاندارد کالیفرنیا ب جهت سنجش گرایش به تفکر انتقادی را تکمیل نمودند. داده ها در نهايت پس از ورود به نرم افزار آماري SPSS ويرايش 15 و با كمك آمار های توصيفي (میانگین و انحراف معیار) و آزمون هاي آماري كاي دو و تي استيودنت و تی زوج مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج: پس از حذف پرسشنامه های ناقص 168 نفر با میانگین سنی 05/2±07/22 ، 5/45% مذکر و 5/54% مونث، 7/34% از دوره علوم پایه، 2/13% از دوره فیزیوپاتولوژی، 3/29% از دوره کارآموزی و 8/22% از دوره کارورزی و با میانگین معدل 28/16 در مطالعه باقی ماندند. 1/16% از دانشجویان گرایش قوی و با ثبات، 2/79% گرایش مثبت، 2/4% گرایش متزلزل و 6/0% گرایش منفی به تفکر انتقادی داشتند. در این مطالعه هیچ رابطه معناداری بین جنس، سال ورود به دانشگاه، دوره تحصیلی و معدل دانشجویان با گرایش به تفکر انتقادی دیده نشد. نتيجه گيري: به طور کل میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان در حد مطلوب ارزیابی شد. همچنین گرایش به تفکر انتقادی در این دانشجویان هیچ ارتباط معناداری با سن، جنس ، سال ورود به دانشگاه و مقطع تحصیلی نداشت. با توجه به گرایش بالای دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به تفکر انتقادی و لزوم استفاده از این مهارت به عنوان ابزار کاری مهم برای کار حرفه ای مفید آینده در این افراد از یک طرف و نمرات نسبتا بالای مهارت تفکر انتقادی در این دانشجویان لزوم توجه ویژه به قابلیت دانشجویان جهت استفاده بهینه از این مهارت احساس می شود

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: گرایش به تفکر انتقادی، دانشجو، آموزش پزشکی
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Faculty of Medicin
Depositing User: سیده سمیه موسوی نژاد
Date Deposited: 19 Aug 2014 06:31
Last Modified: 19 Aug 2014 06:31
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/529

Actions (login required)

View Item View Item