سجادیان, سیده صفیه and حق شناس, سید محمد and معتمد, نیلوفر (2011) بررسی گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر سال 1390. Other thesis, دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني بوشهر.
|
Text
sajadiyan1-15.pdf Download (312kB) | Preview |
Abstract
تفكر انتقادي به معناي درست انديشيدن در تلاش براي آگاهي يافتن درباره جهان است و شامل فرآيندهاي ذهني تشخيص، تحليل و ارزيابي داده ها مي باشد. تفكر انتقادي بالاترين سطح تفكر است و در طبقه بندي هدف هاي آموزشي، به طبقه تحليل و ارزشيابي مربوط مي شود. نتيجه تفكر مستدل و تيزبينانه، كسب موفقيت در زمينه هاي متعدد زندگي از جمله تحصیل و حرفه آینده است. اين پژوهش، با هدف بررسي گرایش به مهارت هاي تفكر انتقادي در دانشجويان پزشكي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر انجام گرديد. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی که به روش مقطعی بر روی 174 نفر از دانشجویان پزشکی مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر شاغل به تحصيل در سال 91-1390 انجام پذیرفت، تمامی آنان چک لیست اطلاعات دموگرافیک شامل سن، جنس، سال ورود به دانشگاه و مقطع فعلی دانشجو و پرسشنامه استاندارد کالیفرنیا ب جهت سنجش گرایش به تفکر انتقادی را تکمیل نمودند. داده ها در نهايت پس از ورود به نرم افزار آماري SPSS ويرايش 15 و با كمك آمار های توصيفي (میانگین و انحراف معیار) و آزمون هاي آماري كاي دو و تي استيودنت و تی زوج مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج: پس از حذف پرسشنامه های ناقص 168 نفر با میانگین سنی 05/2±07/22 ، 5/45% مذکر و 5/54% مونث، 7/34% از دوره علوم پایه، 2/13% از دوره فیزیوپاتولوژی، 3/29% از دوره کارآموزی و 8/22% از دوره کارورزی و با میانگین معدل 28/16 در مطالعه باقی ماندند. 1/16% از دانشجویان گرایش قوی و با ثبات، 2/79% گرایش مثبت، 2/4% گرایش متزلزل و 6/0% گرایش منفی به تفکر انتقادی داشتند. در این مطالعه هیچ رابطه معناداری بین جنس، سال ورود به دانشگاه، دوره تحصیلی و معدل دانشجویان با گرایش به تفکر انتقادی دیده نشد. نتيجه گيري: به طور کل میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان در حد مطلوب ارزیابی شد. همچنین گرایش به تفکر انتقادی در این دانشجویان هیچ ارتباط معناداری با سن، جنس ، سال ورود به دانشگاه و مقطع تحصیلی نداشت. با توجه به گرایش بالای دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به تفکر انتقادی و لزوم استفاده از این مهارت به عنوان ابزار کاری مهم برای کار حرفه ای مفید آینده در این افراد از یک طرف و نمرات نسبتا بالای مهارت تفکر انتقادی در این دانشجویان لزوم توجه ویژه به قابلیت دانشجویان جهت استفاده بهینه از این مهارت احساس می شود
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | گرایش به تفکر انتقادی، دانشجو، آموزش پزشکی |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Faculty of Medicin |
Depositing User: | سیده سمیه موسوی نژاد |
Date Deposited: | 19 Aug 2014 06:31 |
Last Modified: | 19 Aug 2014 06:31 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/529 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |