رابطة بين آسيب‌ديدگي رواني و خودکارآمد‌پنداري در دانش‌آموزان دبيرستاني شهرستان زلزله‌زدة بم

اميريان, مختار (2010) رابطة بين آسيب‌ديدگي رواني و خودکارآمد‌پنداري در دانش‌آموزان دبيرستاني شهرستان زلزله‌زدة بم. فصلنامه علمی امداد و نجات, 2 (3). ISSN 14166-44993

[img]
Preview
Text
7-1.pdf

Download (111kB) | Preview
Official URL: http://jorar.ir/article_show.php?id=77

Abstract

مقدمه: خودکارآمدپنداري يکي از متغيرهاي روان‌شناختي مهم در زندگي فردي و اجتماعي است. خودکارآمدپنداري به اين معني است که فرد ضمن شناخت و آگاهي از توان و ظرفيت خود، به شايستگي و احساس کارايي خود در برخورد مؤثر با چالش‌ها، ضروريات و فرصت‌هاي محيطي و اعمال کنترل بر رويدادها، باور و اعتقاد داشته باشد. با توجه به اهداف پژوهش حاضر، خودکارآمدپنداري در موقعيت آسيب‌ديدگي رواني مورد ارزيابي قرار گرفته است. روش‌ها: در اين پژوهش براي ارزيابي خودکارآمد‌پنداري از پرسشنامة خودکارآمد‌پنداري بندورا و براي ارزيابي آسيب‌ديدگي رواني از پرسشنامة SCL-90-R دراگوتيس(1) استفاده شده است. حجم نمونه350 نفر دانش‌آموز دختر و پسر دبيرستاني مدارس شهرستان زلزله‌زدة بم در سال تحصيلي 1384- 1383 بوده است که به روش نمونه‌گيري تصادفي چند مرحله‌اي انتخاب شده‌اند. تحقيق از نوع همبستگي و مقايسه‌اي بوده است. يافته‌ها: يافته‌هاي پژوهش نشان داد که ميان آسيب‌ديدگي رواني و خودکارآمدپنداري رابطة معني‌دار و منفي وجود دارد. ساير يافته‌هاي پژوهش نشان مي‌دهد که : - تفاوتي ميان دانش آموزان دختر و پسر از نظر ميزان آسيب‌ديدگي رواني وجود ندارد. - خودکارآمدپنداري شخصي و جمعي دانش‌آموزان دختر به طور معني‌داري از دانش‌آموزان پسر بالاتر است. - ميان خودکارآمدپنداري شخصي و جمعي رابطة معني‌دار و مستقيم وجود دارد. نتيجه‌گيري: نتيجة به دست آمده بيانگر آن است که هر چه ميزان خودکارآمدپنداري در بين دانش‌آموزان زلزله‌زده بم بيشتر باشد، ميزان آسيب‌ديدگي رواني آنان کمتر است.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: آسيب‌ديدگي رواني، خودکارآمدپنداري، زلزله بم
Subjects: R Medicine > RZ Other systems of medicine
Divisions: Other Journals > Journal of Rescue and Relief
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 07 Sep 2016 05:02
Last Modified: 07 Sep 2016 05:02
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5297

Actions (login required)

View Item View Item